Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 desember 2023 10:22
Del på Facebook
Generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond mener at regjeringens beslutning om å åpne for gruvedrift på havbunnen vil skape sterke reaksjoner i verden. Foto: Javad Parsa / NTB
Generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond mener at regjeringens beslutning om å åpne for gruvedrift på havbunnen vil skape sterke reaksjoner i verden. Foto: Javad Parsa / NTB

Greenpeace, WWF Verdens naturfond og Naturvernforbundet er svært kritiske til stortingsflertallet om å åpne for gruvedrift på havbunnen.

– Dette er en katastrofe for havet. Norge åpner nå for irreversible inngrep i områder hvor naturen er helt ukjent. Det eneste Stortinget er redde for, er at Kina skal utkonkurrere Norge – ikke konsekvensene for livet i havet. Det er uakseptabelt, sier Frode Pleym, leder i Greenpeace Norge.

Annonse
Annonse

Etter flere uker med forhandlinger er regjeringspartiene Ap og Sp nå enige med Frp og Høyre om å åpne deler av norsk sokkel for kommersiell havbunnsmineralvirksomhet.

Det mener Greenpeace-lederen vil føre til at Norge minister all troverdighet som en ansvarlig havnasjon.

– Blir lagt merke til

Også generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Karoline Andaur, peker på at åpningen vil få konsekvenser for Norges troverdighet.

Annonse
Annonse

– Internasjonalt prøver vi å fremstå som et fyrtårn for natur og klima, men på hjemmebane overkjører vi fagkunnskapen og ofrer natur for kortsiktig profitt. Denne beslutningen vil bli lagt merke til langt utenfor Norges grenser og skape sterke reaksjoner. I dag er det flaut å være norsk, sier Andaur og legger til:

– Det lille lysglimtet er at Høyre har sikret at miljøkunnskap skal sammenstilles før utvinning eventuelt skjer. Det betyr et nytt reelt stoppunkt og at Stortinget kan si nei.

– Vanvittig

Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen omtaler åpningen for mineralvirksomhet som vanvittig.

– Dette er ren risikosport. Man vet ikke hva havbunnen faktisk rommer, teknologien finnes ikke, og selv lønnsomheten er så usikker at selv «dyphavs-aktører» som Equinor er uinteressert, sier Gulowsen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er fullstendig klar over dagens tall, også for FV661. For å sikre grunnlag for arbeidet har eg løpande konsultering hos ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg har ikke gjort noe regnestykke. Jeg har kun sitert SVV sine utsagn fra side 78/79: https://www.vegvesen.no/contentassets/bd2893c57ec24684b00e5c346f507166/planbeskrivelse_vedtatt.pdfSVV sier: «Etter at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse