Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
05 desember 2023 10:22
Del på Facebook
Generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond mener at regjeringens beslutning om å åpne for gruvedrift på havbunnen vil skape sterke reaksjoner i verden. Foto: Javad Parsa / NTB
Generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond mener at regjeringens beslutning om å åpne for gruvedrift på havbunnen vil skape sterke reaksjoner i verden. Foto: Javad Parsa / NTB

Greenpeace, WWF Verdens naturfond og Naturvernforbundet er svært kritiske til stortingsflertallet om å åpne for gruvedrift på havbunnen.

– Dette er en katastrofe for havet. Norge åpner nå for irreversible inngrep i områder hvor naturen er helt ukjent. Det eneste Stortinget er redde for, er at Kina skal utkonkurrere Norge – ikke konsekvensene for livet i havet. Det er uakseptabelt, sier Frode Pleym, leder i Greenpeace Norge.

Annonse
Annonse

Etter flere uker med forhandlinger er regjeringspartiene Ap og Sp nå enige med Frp og Høyre om å åpne deler av norsk sokkel for kommersiell havbunnsmineralvirksomhet.

Det mener Greenpeace-lederen vil føre til at Norge minister all troverdighet som en ansvarlig havnasjon.

– Blir lagt merke til

Også generalsekretær i WWF Verdens naturfond, Karoline Andaur, peker på at åpningen vil få konsekvenser for Norges troverdighet.

Annonse
Annonse

– Internasjonalt prøver vi å fremstå som et fyrtårn for natur og klima, men på hjemmebane overkjører vi fagkunnskapen og ofrer natur for kortsiktig profitt. Denne beslutningen vil bli lagt merke til langt utenfor Norges grenser og skape sterke reaksjoner. I dag er det flaut å være norsk, sier Andaur og legger til:

– Det lille lysglimtet er at Høyre har sikret at miljøkunnskap skal sammenstilles før utvinning eventuelt skjer. Det betyr et nytt reelt stoppunkt og at Stortinget kan si nei.

– Vanvittig

Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen omtaler åpningen for mineralvirksomhet som vanvittig.

– Dette er ren risikosport. Man vet ikke hva havbunnen faktisk rommer, teknologien finnes ikke, og selv lønnsomheten er så usikker at selv «dyphavs-aktører» som Equinor er uinteressert, sier Gulowsen.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er behovet for å flytte fergeleiet i Molde? Kor mykje av ÅDT på 2350 svinger kjem frå/til Molde sentrum? Utfordringa ...
Terje Sundsbø 3 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrMange år før tankene om Fergefri E39 ble lansert, var det forslag om å flytte fergeleiet i Molde ut av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva er definisjonen av Molde sentrum, og kva er forskjellen på Molde og Sjøholt kva gjeld trafikk generert frå E39/E136? 
Terje Sundsbø 7 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse