Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
06 desember 2023 15:17
Del på Facebook
Elektriske Nissan-biler produseres på løpende bånd i Sunderland i Storbritannia. Disse kan nå selges tollfritt i EU i tre år til. Foto: AP / NTB
Elektriske Nissan-biler produseres på løpende bånd i Sunderland i Storbritannia. Disse kan nå selges tollfritt i EU i tre år til. Foto: AP / NTB

EU-kommisjonen foreslår å sette av 3 milliarder euro til å støtte batteriproduksjon i Europa. Samtidig snur kommisjonen om elbil-import fra britene.

Batteripakken skal finansieres gjennom EUs innovasjonsfond, opplyser EU-kommisjonens visepresident Maros Sefcovic på en pressekonferanse onsdag.

Annonse
Annonse

Samtidig gjør kommisjonen helomvending og foreslår å utsette innføringen av en egen tollsats på 10 prosent for elbiler som importeres fra Storbritannia i samme periode.

Brexitavtale

Slike biler går ofte på batterier fra land utenfor EU, som Kina, og tollen skulle egentlig begynne å gjelde fra neste år i tråd med opptrappingsplanen i brexitavtalen.

For å unngå toll, må mer enn 70 prosent av batteriene bestå av komponenter produsert i EU.

Kommisjonen har vegret seg for å utsette, men lot seg til slutt overbevise av bilindustrien. Fra den kanten har det vært påpekt at siden bilbatterier enn så lenge er umulige å få tak i på det europeiske markedet, vil den nye tollen gjøre elbiler uforholdsmessig dyre.

Annonse
Annonse

Også i Norge satses det stort på produksjon av bilbatterier eller batterimaterialer. Men EUs opprinnelsesregler kan bety at biler med for stor andel av norskproduserte deler blir omfattet av de nye tollreglene, som altså skal gjelde fra 2027.

Norsk batterifloke

Ifølge Energi og Klima skapte brexit en spesiell batterifloke, nemlig at norske batterier etter 2027 ikke kan monteres i elbiler produsert i Storbritannia eller EU, dersom disse skal selges tollfritt i EU og De britiske øyer.

Sefcovic sier at onsdagens forslag ikke kommer til å løse opp i floken.

– Dette er et forslag som skal bidra til å løse problemer for EU og britisk industri. Når det gjelder Norges spesielle situasjon, er det noe vi må håndtere separat, sier han.

To norske bedrifter har i år fått store beløp i støtte fra EU til batteriproduksjon: Selskapene Freyr og Vianode ble tildelt henholdsvis 100 og 90 millioner euro i sommer.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg er fullstendig klar over dagens tall, også for FV661. For å sikre grunnlag for arbeidet har eg løpande konsultering hos ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg har ikke gjort noe regnestykke. Jeg har kun sitert SVV sine utsagn fra side 78/79: https://www.vegvesen.no/contentassets/bd2893c57ec24684b00e5c346f507166/planbeskrivelse_vedtatt.pdfSVV sier: «Etter at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse