Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 desember 2023 15:17
Del på Facebook
Elektriske Nissan-biler produseres på løpende bånd i Sunderland i Storbritannia. Disse kan nå selges tollfritt i EU i tre år til. Foto: AP / NTB
Elektriske Nissan-biler produseres på løpende bånd i Sunderland i Storbritannia. Disse kan nå selges tollfritt i EU i tre år til. Foto: AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU-kommisjonen foreslår å sette av 3 milliarder euro til å støtte batteriproduksjon i Europa. Samtidig snur kommisjonen om elbil-import fra britene.

Batteripakken skal finansieres gjennom EUs innovasjonsfond, opplyser EU-kommisjonens visepresident Maros Sefcovic på en pressekonferanse onsdag.

Annonse
Annonse

Samtidig gjør kommisjonen helomvending og foreslår å utsette innføringen av en egen tollsats på 10 prosent for elbiler som importeres fra Storbritannia i samme periode.

Brexitavtale

Slike biler går ofte på batterier fra land utenfor EU, som Kina, og tollen skulle egentlig begynne å gjelde fra neste år i tråd med opptrappingsplanen i brexitavtalen.

For å unngå toll, må mer enn 70 prosent av batteriene bestå av komponenter produsert i EU.

Kommisjonen har vegret seg for å utsette, men lot seg til slutt overbevise av bilindustrien. Fra den kanten har det vært påpekt at siden bilbatterier enn så lenge er umulige å få tak i på det europeiske markedet, vil den nye tollen gjøre elbiler uforholdsmessig dyre.

Annonse
Annonse

Også i Norge satses det stort på produksjon av bilbatterier eller batterimaterialer. Men EUs opprinnelsesregler kan bety at biler med for stor andel av norskproduserte deler blir omfattet av de nye tollreglene, som altså skal gjelde fra 2027.

Norsk batterifloke

Ifølge Energi og Klima skapte brexit en spesiell batterifloke, nemlig at norske batterier etter 2027 ikke kan monteres i elbiler produsert i Storbritannia eller EU, dersom disse skal selges tollfritt i EU og De britiske øyer.

Sefcovic sier at onsdagens forslag ikke kommer til å løse opp i floken.

– Dette er et forslag som skal bidra til å løse problemer for EU og britisk industri. Når det gjelder Norges spesielle situasjon, er det noe vi må håndtere separat, sier han.

To norske bedrifter har i år fått store beløp i støtte fra EU til batteriproduksjon: Selskapene Freyr og Vianode ble tildelt henholdsvis 100 og 90 millioner euro i sommer.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 13 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse