Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 januar 2024 21:13
Del på Facebook
Vindkraftproduksjonen gikk kraftig opp i de to siste ukene i fjor, noe som førte til lave kraftpriser i hele Nord-Europa, ifølge NVE. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Vindkraftproduksjonen gikk kraftig opp i de to siste ukene i fjor, noe som førte til lave kraftpriser i hele Nord-Europa, ifølge NVE. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

De siste to ukene av fjoråret var preget av mye vindkraftproduksjon og lavere kraftpriser i hele Nord-Europa, ifølge Norges vassdrags- og energidirektorat.

Uke 51 og 52 var blant de ukene med høyest kraftproduksjon i Tyskland og Storbritannia, står det i NVEs ukentlige kraftsituasjonsrapport.

Det og lavere forbruk i juleferien bidro til mange timer med nullpriser og negative priser på kontinentet, samt mye import til Sør-Norge.

Det var nettoimport til Norge i begge de to siste ukene av 2023.

Annonse
Annonse

I uke 52 gikk prisene enda mer ned på kontinentet, men økte samtidig litt i norske prisområder. Årsaken er blant annet at norske vannkraftprodusenter valgte å spare på vannet til senere i vinter når det ventes at prisene stiger.

Kraftprisene i Sør-Norge var de høyeste i Nord-Europa den uken. Prisen var 63 øre per kilowattime (kWh) i Sørøst- og Sørvest-Norge og 68 øre/kWh i Vest-Norge.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse