Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
10 januar 2024 20:49
Del på Facebook
Om matvarekjedenes kampanjer skulle gått utover inflasjonen, måtte de kuttet prisene på blant annet melk, mener forbruksforsker. Foto: Emilie Holtet / NTB
Om matvarekjedenes kampanjer skulle gått utover inflasjonen, måtte de kuttet prisene på blant annet melk, mener forbruksforsker. Foto: Emilie Holtet / NTB

Prisene på mat økte med 10 prosent i 2023. Men mat utgjør fortsatt en relativt liten andel av nordmenns budsjett, tror Sifo-økonom.

– Andelen er veldig lav i europeisk sammenheng. Til gjengjeld bruker vi veldig stor andel av husholdningsbudsjettet på bolig, sier forskningsleder Alexander Schjøll ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO.

Annonse
Annonse

Det er svært sjelden at det gjøres helhetlige undersøkelser av hvordan nordmenn bruker inntekten sin. Faktisk bare én gang i tiåret. Den undersøkelsen er til gjengjeld svært viktig – for den danner grunnlaget for hvordan man beregner konsumprisindeksen (KPI). Nye KPI-tall fra SSB onsdag viste at prisene på mat og drikke økte med 8,9 prosent i 2023, og mat alene økte med 10 prosent.

Stabil andel av inntekten

Rett før jul kom den såkalte Forbruksundersøkelsen fra SSB, som altså måler hvordan norske husholdninger bruker sin inntekt. Tallene var tatt opp i 2022.

Hovednyheten her var at andelen vi bruker på bolig hadde økt til over en tredel. Mat- og drikkeutgiftene lå stabilt på rundt 11 prosent. Det ser ikke Schjøll for seg at har forandret seg dramatisk, tross at matprisene har økt kraftig de siste par årene.

– Mat er jo noe vi må ha, så jeg vil tro at andelen har økt noe, men ikke så mye. Jeg vil tro maks 13 prosent av husholdningsbudsjettet går til mat, sier han.

Annonse
Annonse

Tror ikke kampanjer hjelper på inflasjonen

Etter nyttår har dagligvarekjedene kommet med store priskampanjer. Extra har kuttet prisene på 150 «hverdagsvarer,» Rema 1000 har lovet prisfrys på over 1000 varer, og også Kiwi presser prisene. Mange spør seg om disse priskuttene monner når prisene har økt så mye på forhånd.

– Det hjelper jo på, det må det være lov å si, sier Schjøll.

Han mener imidlertid at det fortsatt ikke treffer bredt nok til å gjøre store utslag på inflasjonen.

– Om kampanjene virkelig skulle monne, måtte de hatt med ting som brød og melk, sier forskeren.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse