Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 januar 2024 18:53
Del på Facebook
Owe Ingemann Waltherzøe trekker seg som partileder for Industri- og Næringspartiet (INP). Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Owe Ingemann Waltherzøe trekker seg som partileder for Industri- og Næringspartiet (INP). Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Joar Nesse overtar som partileder i Industri og næringspartiet (INP) etter at Owe Ingemann Waltherzøe torsdag ettermiddag trakk seg.

I en epost til NTB opplyser Waltherzøe at beslutningen om å trekke seg er tatt særlig på bakgrunn av en pressemelding fra landsstyret 20. januar. I pressemeldingen uttrykte 19 regionale og sentrale tillitsvalgte, inkludert begge nestledere, sin mistillit.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Partiets første nestleder Joar Nesse overtar som fungerende partileder i INP. Det bekrefter andre nestleder Finn Arne Follestad overfor NRK.

Kontaktet konkurrent i hemmelighet

INP har den siste tiden vært preget av strid i ledelsen – der flere sentralt tillitsvalgte ønsket å kaste partilederen.

INPs generalsekretær Ole Martin Martinsen har stått i spissen for opprøret. Konfliktnivået har nådd det punktet at Martinsen sonderer mulighetene for å splitte partiet, skrev Klassekampen torsdag.

Avisen skriver at Martinsen i hemmelighet har kontaktet Folkets parti, tidligere Folkeaksjonen mot Bompenger, og tilbudt å ta med store deler av dagens INP over til dem.

– Særlig hovedtyngden av velgere i Rogaland og Vestland hvor INP står sterkt vil følge et «nytt» parti», skriver Martinsen i eposten.

Vil kaste generalsekretæren

Onsdag kveld hadde sentralstyret i INP et møte der eposten til Martinsen var på agendaen, skriver NRK. Der ble Martinsen informert at han ikke hadde styrets tillit. Styret ønsker å avsette ham, og de vedtok å frata ham medlemskapet sitt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Martinsen avviser at han har vært illojal overfor partiet og sier til kringkasteren at målet med eposten han sendte til Folkets Parti, var å få kastet Waltherzøe som partileder, samt å gi INP en ny kurs.

Martinsen understreker at han ikke har noen planer om å gi seg som generalsekretær i INP.

Titalls varslingssaker

Tirsdag skrev Dagbladet at det var sendt et titalls varslingssaker om Waltherzøes atferd til partiets kontrollkomité.

I en pressemelding tok Martinsen et oppgjør med partilederen etter helgens landsstyremøte.

Martinsen mente han før møtet av partilederen hadde blitt karakterisert som representant for «kuppmakere» og «mørke krefter» – og at han derfor sto fram og kommentere partileders atferd og manglende respekt for vedtekter og regler, og mangel på vanlig folkeskikk og dannelse.

Waltherzøe ønsket ikke å kommentere meldingen.

Over sperregrensen

INP har de siste årene gått fra å være et marginalt parti til å gjøre flere målinger som plasserer dem over sperregrensen på 4 prosent.

I fjor høst fikk INP-representanter plass i kommunestyrer flere steder i landet.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse