Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 januar 2024 11:18
Del på Facebook
Utviklingen har gått raskt når det gjelder rekkevidde, ladehastighet og bredden i utvalget av elbiler, skriver Naf i en pressemelding. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Utviklingen har gått raskt når det gjelder rekkevidde, ladehastighet og bredden i utvalget av elbiler, skriver Naf i en pressemelding. Foto: Gorm Kallestad / NTB

I gjennomsnitt har elbilene som er med i Naf og Motors vintertest 160 kilometer lengre rekkevidde enn i 2020. Utviklingen går raskt, mener Naf.

Gjennomsnittlig rekkevidde blant testbilene var 373 kilometer i 2020. I 2023 var snittallet 530 kilometer, skriver Naf i en pressemelding.

– Selv om gjennomsnittlig rekkevidde ikke har økt like raskt de siste årene, forventer vi at elbilene vil få stadig bedre egenskaper, både på rekkevidde og lading, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf.

I 2020 var det flest mindre biler som Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf og BMW i3 som ble testet. I år er tre av testbilene stasjonsvogner.

– I tillegg har bilene blitt større, og det er få småbiler igjen blant elbilnyhetene. De siste årene har det blitt lansert flere og flere mellomklasse og familiebiler blant elbilene, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse