Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
12 februar 2024 08:10
Del på Facebook
Ramsund Orlogsstasjon i Ofotfjorden er et av de områdene hvor USA har fått bygge opp militær infrastruktur. I den nye avtalen om omforente områder, som nå har et flertall av partiene i Stortinget bak seg, foreslås det åtte nye områder. Foto: Heiko Junge / NTB
Ramsund Orlogsstasjon i Ofotfjorden er et av de områdene hvor USA har fått bygge opp militær infrastruktur. I den nye avtalen om omforente områder, som nå har et flertall av partiene i Stortinget bak seg, foreslås det åtte nye områder. Foto: Heiko Junge / NTB

I begynnelsen av måneden signerte forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) en avtale med USA om flere amerikanske baser i Norge. Nå er det flertall for forslaget på Stortinget.

Avtalen, som ble inngått med USA 2. februar, og underskrevet av Gram og den amerikanske ambassadøren Marc Nathanson, skal sendes ut på høring og deretter vedtas i Stortinget.

Annonse
Annonse

Både Rødt og SV har kalt utvidelsen både uklok og farlig. De to partiene mener at forslaget innebærer en så stor inngripen i norsk suverenitet at avtalen kun kan være gyldig med tre firedels flertall i Stortinget. Nå skriver Klassekampen at avtalen vil få nettopp det.

Både Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre og KrF sier ja.

MDG har ikke tatt stilling til saken ennå, men skal diskutere det på neste sentralstyremøte. Siden 1949 har den norske linjen vært at andre land ikke skal ha militærbaser på norsk jord.

Annonse
Annonse

Regjeringen vil derfor tillate det de kaller for «omforente områder» hvor USA kan bygge ut militær infrastruktur. Fra før av har USA fire slike områder i Norge (Rygge, Sola, Evenes og Ramsund), og nå foreslås det altså åtte nye.

De nye stedene hvor amerikanerne skal slippe til, er Andøya flystasjon, Ørland flystasjon, Haakonsvern orlogsstasjon, Værnes flystasjon og garnison, Bardufoss flystasjon, Setermoen garnison samt skyte- og øvingsfelt, Osmarka fjellanlegg og Namsen drivstoffanlegg.

De nye områdene går inn som en utvidelse av forsvarsavtalen med USA som Stortinget banket gjennom sommeren 2022.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse