Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 februar 2024 08:10
Del på Facebook
I fjor omkom 26 personer i ulykker mens de var på jobb. Det er én mindre enn i fjor. mest utsatt for arbeidsulykker er arbeidstakere over 55 år, viser tall fra Arbeidstilsynet. Foto: Terje Pedersen / NTB
I fjor omkom 26 personer i ulykker mens de var på jobb. Det er én mindre enn i fjor. mest utsatt for arbeidsulykker er arbeidstakere over 55 år, viser tall fra Arbeidstilsynet. Foto: Terje Pedersen / NTB

Foreløpige tall fra Arbeidstilsynet viser at 26 personer døde mens de var på jobb i fjor. Det er én mindre enn i fjor. Hele 25 av dem var menn.

Tallene fra Arbeidstilsynet gjelder dødsfall som har skjedd i det landbaserte arbeidslivet i Norge, og altså ikke på norske skip eller på norsk sokkel. Av dem som omkom var 22 norske statsborgere.

Annonse
Annonse

Næringene bygge- og anleggsvirksomhet og transport og lagring hadde flest arbeidsskadedødsfall i 2023. I begge næringene omkom seks arbeidstakere på jobb.

Færrest omkom i næringene jordbruk, skogbruk og fiske. Det er registrert kun to dødsfall, ett i jordbruk og ett i skogbruksnæringen. Det siste er det første dødsfallet siden 2014 i skogbruksnæringen, og for jordbruk er det en nedgang fra seks omkomne året før.

Svak nedgang

De siste ti årene er det kun i 2016 at antall omkomne har vært lavere enn i 2023. Da var det 25 arbeidsskadedødsfall. For tiårsperioden 2013–2022 er gjennomsnittet 32 dødsfall på arbeidsplassen per år.

– Det var færre som omkom på jobb i 2023, enn det har vært de siste årene. Selv om variasjonene er små, ser vi en svak nedadgående utvikling. Vi håper det fortsetter i denne retningen, for 26 arbeidsskadedødsfall er 26 for mye, sier avdelingsdirektør Monica Seem ved avdeling for arbeidsmiljø og regelverk i Arbeidstilsynet i en pressemelding.

Trafikkulykker, klemulykker og fallulykker var de vanligste ulykkesårsakene i fjor. Åtte personer omkom i trafikkulykker, seks omkom som følge av å bli klemt eller fanget, og seks omkom i fallulykker. Tendensen er at det har blitt flere trafikkulykker og fallulykker opp gjennom årene.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Dette er bekymringsfullt, og viser at virksomhetene fortsatt har en del å jobbe med når det gjelder trafikksikkerhet og sikkert arbeid i høyden, mener Seem.

Må styrke arbeidsmiljøarbeidet

– Ett dødsfall er ett for mye. Det er gledelig at trenden går mot stadig tryggere arbeidsplasser, men vi kan ikke være fornøyd. Alle skal være trygge på jobben, sier arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (Ap) i en kommentar til tallene.

– Arbeidsgivere må være sitt ansvar bevisst, gjennom å kartlegge risiko og forebygge ulykker. Disse tallene viser at det ikke alltid blir fulgt godt nok opp, og at det for ofte får fatale følger. Det systematiske arbeidsmiljøarbeidet må styrkes for å komme nærmere nullvisjonen for dødsfall, sier Brenna, og får støtte fra Seem.

– Ulykker kan og skal forebygges. Analysene våre viser at mange virksomheter ikke forebygger godt nok, og at mange av ulykkene kunne vært unngått. Ofte er det enkle grep som skal til for å unngå at folk blir skadd eller mister livet på jobb, men det krever at man jobber med sikkerhet på alle nivå hver eneste dag, sier hun.

Tallene viser også at det er de eldste arbeidstakerne som er mest utsatt. 11 av de 26 som omkom på jobb i fjor, var over 55 år. Dette utgjør 42 prosent av dem som omkom. Til sammenligning utgjør arbeidstakere over 55 år i overkant av 20 prosent av alle sysselsatte i Norge.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse