Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 februar 2024 10:16
Del på Facebook
Et eksportselskap på Vestlandet må betale millionbeløp i bot etter at de solgte 34 partier dårlig laks til Danmark. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Et eksportselskap på Vestlandet må betale millionbeløp i bot etter at de solgte 34 partier dårlig laks til Danmark. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB

Et eksportselskap på Vestlandet må betale millionbeløp i bot etter at de solgte 34 partier dårlig laks til Danmark.

Eksportselskapet Bravo Seafood i Florø har punget ut 750.000 kroner i bot, i tillegg til inndragning av 2,03 millioner kroner, for ulovlig eksport av såkalt produksjonsfisk av laks, skriver IntraFish.

Forelegget gjelder for oppdrettslaks med kvaliteten produksjonsfisk som ble solgt til et selskap i Danmark i perioden januar 2018 til august 2019. Totalt ble fisken solgt for 30,8 millioner kroner.

Produksjonsfisk er den laveste kvalitetssorteringen av laks som er godkjent for humant konsum.

Annonse
Annonse

Den er ikke farlig å spise, men grunnet sår, misdannelser, deformiteter eller lignende får den ikke eksporteres hel til utlandet. Det skyldes at norske myndigheter er redd for omdømmet til norsk laks.

Saken ble oppdaget etter at danske matmyndigheter kontaktet Mattilsynet, som så anmeldte saken.

Administrerende direktør og medeier Karl Petter Myklebust i Bravo Seafood erkjenner at selskapet har gjort feil, men sier de har betalt forelegget og lagt saken bak seg.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse