Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
07 april 2024 21:20
Del på Facebook
– Det er gledelig at partene er blitt enige. Dette viser at den norske modellen fungerer, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). Foto: Lise Åserud / NTB
– Det er gledelig at partene er blitt enige. Dette viser at den norske modellen fungerer, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). Foto: Lise Åserud / NTB

At Fellesforbundet og Norsk Industri kom til enighet i meklingen i frontfaget, innebærer at folks hverdagsøkonomi blir bedre, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

– Det er gledelig at partene er blitt enige. Dette viser at den norske modellen fungerer. Dette er et ansvarlig oppgjør som vil bety økt kjøpekraft og bedre hverdagsøkonomi for folk. Det understreker at vi nærmer oss et vendepunkt i økonomien der folk kan få bedre råd, sier Støre i en pressemelding.

Han sier det er gledelig at partene er opptatt av kompetanse.

– Det viser at å legge til rette for livslang læring, blant annet gjennom etter- og videreutdanning, er en felles interesse for partene i arbeidslivet, regjeringen og for norsk økonomi som helhet, sier statsministeren.

I et brev til partene erkjenner statsministeren at det kan være særegne barrierer for etter- og videreutdanning i industrien. Regjeringen åpner derfor for å videreføre bransjeprogrammet for industri- og byggenæringen, i tillegg til å styrke Industrifagskolen og fagskolene. Regjeringen skal videreføre dialogen med partene i dette arbeidet, sier Støre.

– Vi har sammen med partene allerede satt i gang et større arbeid med å utrede en kompetansereform. Flere av de problemstillingene partene er opptatt av, vil sees på der. Vi er tydelige på at partene skal være med når det arbeidet skal følges opp til høsten. Målet er at vi i fellesskap lager en kompetansereform som svarer på behovene til både arbeidstakere og arbeidsgivere for oppdatert og formalisert kompetanse, sier Støre.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse