Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
15 april 2024 11:56
Del på Facebook
Norge eksporterte råolje til en verdi av 46,6 milliarder kroner i mars, en økning på 15,7 prosent fra samme måned i fjor. Likevel er eksporten totalt sett ned 20,5 prosent. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Norge eksporterte råolje til en verdi av 46,6 milliarder kroner i mars, en økning på 15,7 prosent fra samme måned i fjor. Likevel er eksporten totalt sett ned 20,5 prosent. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Både import og eksport falt mye i mars sammenlignet med samme måned i fjor. Import er ned 23,1 prosent, mens eksport er ned 20,5 prosent, viser tall fra SSB.

Nedgangen for importen, som endte på 78 milliarder kroner, er hovedsakelig forårsaket av gjennomgående høy import i fjor, mens nedgangen i eksporten skyldes lavere priser på naturgass, samt lavere verdi på fastlandseksporten.

– For fastlandseksporten er fallet bredt, men særlig fisk, metaller og raffinerte petroleumsprodukter trekker eksporten mye ned, sier seniorrådgiver Jan Olav Rørhus i Statistisk sentralbyrå (SSB).

Mens eksportverdien på råolje har steget med 15,7 prosent som følge av høyere oljepriser, har eksporten av naturgass gått ned med hele 40 prosent.

– God tilgang på gass i det europeiske markedet har bidratt til mindre press på gassprisene i vinter, sier Rørhus.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse