Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 mai 2024 10:04
Del på Facebook
Arild Hermstad vil slå seg opp som en motorvei-dødar. Firefelts veier fører lite godt med seg og får store konsekvenser for klima og miljø, ifølge partilederen. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Arild Hermstad vil slå seg opp som en motorvei-dødar. Firefelts veier fører lite godt med seg og får store konsekvenser for klima og miljø, ifølge partilederen. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

MDG vil 18 store veiprosjekter til livs i sin alternative transportplan «GrønNTP».

Motorveiplanene til regjeringen vil bidra til å «sprenge klimamål og bygge ned vanvittig mye natur», sier partileder Arild Hermstad til NTB. Det er heller ikke den beste pengebruken hvis trafikksikkerhet er målet, bedyrer han.

Annonse
Annonse

– Regjeringen vil bygge ned fire ganger mer natur enn oss. Forskjellen utgjør 22 kvadratkilometer, sier Hermstad.

I deres alternative transportplan er store prosjekter skrotet, som E6 mellom Moelv og Øyer og E39 mellom Lyngdal og Ålgård. Førstnevnte er allerede påbegynt, men det er mulig å stanse deler av prosjektet, ifølge MDG.

Negative ringvirkninger

Til gjengjeld foreslår Hermstad å bruke mer penger på kollektivtransport og sikring og oppgradering av eksisterende veinett.

Også E18 Tvedestrand – Bamble og E16 fra Kongsvinger til E6 ryker, om MDG får det som de vil.

– Erfaringen vi har med motorveiutbyggingen, som Frp jo har kjempet for, er veldig mye ødeleggelse av natur. Utbygging langs veiene eskalerer denne nedbyggingen. Det vil gjøre det vanskelig å nå alle miljømålene Norge har satt seg, sier Hermstad.

Vil satse på «nærtrafikk»

Dessuten kan vi få mer trafikksikkerhet per krone ved å satse på oppgradering av folks «nærtrafikk» i stedet for å bygge nye firefelts veier, ifølge partilederen.

Annonse
Annonse

– Motorveier er bare egnet til å øke trafikk og gi enormt stor naturskade, sier han.

Nå skal partiet skal legge fram planen for Stortinget.

– Vi avskriver ikke å lande et forlik med regjeringen om transportplan. Regjeringen har sagt at de ønsker å nedskalere motorveier.

Mange av veiprosjektene innebærer å bygge ned matjord, «så det burde Senterpartiet være opptatt av å kutte ned på», mener Hermstad.

Lang liste togplaner

I GrønNTP har partiet tatt inn jernbaneprosjekter til over 55 milliarder kroner. I tillegg til å oppgradere og bygge krysningsspor mener partiet at tiden er moden for å bygge nye jernbanestrekninger.

17 av milliardene i partiets ønskeplan er satt av til å koble sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, en strekning omtalt som «genistreken».

– Det er på tide å tenke større i norsk jernbanepolitikk, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøNår det gjeld Møreaksen har vi i våre høyringar gått i rette med SVV sine prognoser der trafikken i eit ...
@Geir Ole SætremyrØkt trafikk er vel et problem også når det skjer på Sunnmøre. Siden vi nå kommenterer en artikkel om Møreaksen, ...
@Terje SundsbøDet tendensiøs er at du linker alt opp mot Møreaksen for å implementere det i vidare tankerekke.Økt trafikk er eit ...
@Geir Ole SætremyrHva mener du når du hevder at mitt spørsmål er tendensiøst - det er jo svært likt det du selv ...
@Terje SundsbøDu får ikkje meir konkret svar enn dette. Uansett kor mykje du higer etter det for å underbygge tankerekke kring ...
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet om hva ditt synspunkt er. Hva du tror vil bli resultatet er ikke det jeg ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse