Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
21 juni 2024 20:33
Del på Facebook
Trollstigen sett fra utsiktsplassen ved besøkssenteret.  Veistrekningen, som er ett av Norges mest besøkte reisemål, er stengt ut året på grunn av rasfare. Foto: Halvard Alvik / NTB
Trollstigen sett fra utsiktsplassen ved besøkssenteret.  Veistrekningen, som er ett av Norges mest besøkte reisemål, er stengt ut året på grunn av rasfare. Foto: Halvard Alvik / NTB

For å gjennomføre strakstiltak på turistveien Trollstigen trengs det 50 millioner kroner, mener fylkesveisjefen i Møre og Romsdal.

Den kjente turistveien i Rauma ble åpnet for sesongen i begynnelsen av juni, men kun ti dager etter åpningen raste steiner ned. Da ble blant annet en bil truffet.

Torsdag ble det bestemt at Trollstigen blir stengt ut året på grunn av rasfare - men det jobbes på spreng for å finne ut hva slags strakstiltak man kan gjøre for å sikre turistveien.

– Vi trenger kanskje rundt 50 millioner kroner. Så vi kan starte opp raskt for å gjøre noe som faktisk hjelper, sier fylkesveisjef i Møre og Romsdal, Ole Jan Tønnesen til NRK.

Men fra staten er det lite hjelp å få. Samferdselsdepartementet har påpekt at dette er en fylkeskommunal vei, og at Møre og Romsdal i år mottar 127 millioner kroner til rassikring.

Rundt en million turister besøker veien årlig, og veistrekningen er ett av Norges mest besøkte reisemål.

Det er bare selve Trollstigen som holdes stengt. Trollstigplatået kommer fortsatt til å være tilgjengelig fra Valldal-siden.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøMen, kva trur du kostnaden vi vere.Husk at SVV sine tall 2022 for Tautratunellen er 6,6 mrd. for 14 km ...
@Geir Ole SætremyrTror du at prisstigningen står stille for alle andre prosjekter enn Møreaksen? Sammenlignet med de gigantiske jernbaneprosjektene er Møreaksen et langt ...
@Terje SundsbøP50 kostnad Vik til Molde I 2022 kroner er 21,5 mrd. Kva trur du dette vil vere i 2030 kroner? ...
@Geir Ole SætremyrMed opposisjonens tillegg til NTP er dette blant tidenes største. Realiteten er at det finnes midler til Møreaksen.Dine bompengeanslag skal ...
@Terje SundsbøBåde Høgre og Frp vil kutte oppgradering av jernbane i Østfold. I tillegg vil Høgre kutte fleire prosjekt som ikkje ...
@Geir Ole SætremyrDe økonomiske tyngdelovene gjelder også jernbane. Like fullt investeres det i gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, langt ut over det forrige ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse