Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
06 august 2024 13:38
Del på Facebook
Foto: NAF
Foto: NAF

110-sentralene får mange falske alarmer fra Ecall, SOS-knappen i biler.

– Dette systemet er livsviktig når uhellet er ute. Så ikke bruk SOS-knappen når du skal ha veihjelp eller lignende, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I forrige uke rapporterte NTB at det kan bli slutt på at 110-sentralene tar imot nødmeldinger fra biler. Grunnen er at nesten alle meldingene er falske alarmer. Ecall har vært obligatorisk i biler fra 2018 og skal varsle nødetatene automatisk ved en ulykke.

– Det beste er at nødmeldingene går rett til 110-sentralene slik at utrykning kan skje raskt, sier Sødal. - Derfor er det viktig at vi bilister ikke bruker systemet til ordinær veihjelp, fortsetter han.

Annonse
Annonse

I følge AMK-sentralene er så mye som 70 prosent av Ecall-anropene fra bilister som tror de kan bruke SOS-knappen for å få vanlig veihjelp.

– Vi har forståelse for at så mange falske nødmeldinger stjeler viktig kapasitet fra AMK-sentralene, sier Sødal.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har foreslått at sykehusenes AMK-sentraler først skal få Ecall-meldinger etter at en innleid tjenesteleverandør har silt ut falske og unødvendige anrop.

– Hvis dette systemet blir innført, er det avgjørende at de som tar imot anropene reagerer raskt når det er en reell ulykke. Tid er viktig ved ulykker og da er det viktig at nødetatene rykker raskt ut, sier Nils Sødal.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøKva ÅDT meiner du må inn i regnestykket? Og kva blir bompengesatsen i gjennomsnitt? Husk kva Klimautvalet skreiv i sin rapport. ...
@Geir Ole SætremyrDu legger til grunn historiske ÅDT på ferge for Kjerringsundet. På Nordøyvegen har det vist seg at ÅDT øker kraftig ...
@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse