Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Artikkel
28 februar 2018 06:00
Del på Facebook
Kristiansund havn. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Kristiansund havn. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den kjente næringslivsmannen Stig O. Jacobsen fra Gjemnes sier i et intervju med Tidens Krav (plussartikkel) at Kristiansund sentrum er for stort. Det kan jeg til dels være enig med han i. Utbyggingen av handelsparkene i og rundt Løkkemyra har vært drepende for sentrum.

I tillegg har det blitt anlagt mange mindre handelssentra i de omliggende kommunene. Nå har vi riktignok fått Storkaia Brygge hvor en rekke frittstående butikker er blitt samlet i et senter, men hadde alle gårdeierne ellers i sentrum kunnet samle seg om tilsvarende løsninger også på andre siden av Kaibakken, kunne vi hatt to store handelssentra i byens sentrum.

Parkeringspolitikken har vært drepende
Per Helge Pedersen, fast spaltistPer Helge Pedersen, fast spaltistKommunen har ellers drevet en knallhard parkeringspolitikk som opplagt har skremt kundene ut av sentrum. Nå er det noen parkeringshus i byen, men hadde man i tide møtt utviklingen burde det selvsagt for lengst vært anlagt et stort parkeringsanlegg i fjell. Fra dette parkeringsanlegget kunne de som skulle besøke sentrum lett tatt seg opp i trapper og heiser. Et slikt parkeringsanlegg ville selvsagt være viktig for folk som bor i sentrum.

Selvsagt er det ikke for sent å snu, men timeglasset er i ferd med å renne ut for mange butikker om det ikke tas grep. Dessverre er det mange gårdeiere som har latt husene forfalle, og dessverre er samarbeidsånden ikke spesielt fremtredende.

Næsje flytter ut av Gågata
Det at en av byens mest populære butikker, skobutikken Næsje, nå takker for seg i Gågata og flytter til Astrups gate ved Rutebilsentralen blir lagt merke til. Jeg ser ikke bort fra at det kan bygges opp et attraktiv senter rundt det nye Campus-prosjektet som skal bygges opp i det området. Men dette avhenger om man kan opprettholde et tilbud med korttids parkeringsplasser.

Mer samarbeid
Jacobsen er en forretningsmann som har mye teft. Han eier mange bygårder både i Molde og Kristiansund. Han har også stått sentralt ved utbyggingen av de to handelssentrene som Amfi har i Nordmørsbyen. Man skal derfor høre på hva Jacobsen sier. Han mener at det må bli et langt mer forpliktende samarbeid mellom de ulike gårdeierne i sentrum - og han mener at også kommunen må være en aktiv pådriver.

Vi må leve med det været vi har
Det er bilbruken som har gjort at sentrumsbutikkene har fått vanskeligheter. Man må heller ikke glemme hvilke værforhold man kan oppleve i Kristiansund. I stedet for å kjempe seg frem i kuling og regn som kommer fra alle kanter, foretrekker selvsagt de som skal i butikken at dette skjer innendørs. Det kan man kan få ulike varer på samme område er selvsagt et stort pluss – og det uten å bli «søkkblaut».

Nå kommer netthandelen
Handelsmønsteret har endret seg så fort, og det har kommet bardust på politikerne.

Nå er en ny revolusjon på gang – nemlig netthandelen. Kundene kan nå sitte hjemme i sitt lune rede, finne frem sin PC, nettbrett eller mobiltelefon og bestille varer fra hele verden. Varene blir brakt frem til døra om man vil.

I Amerika er en rekke store varehus tømt for butikker på grunn av at netthandelen har overtatt. Mange store varehus er blitt spøkelsesbygg. Det kan selvsagt også skje i Norge.

Fortsatt plass for sentrumsbutikker
Men til tross for alle utfordringene mener jeg at det fortsatt er behov for butikker i sentrum, men det må tilpasses til handelsgrunnlaget. Får man transformert gamle bygårder til attraktive leiligheter blir det også mer folk i sentrum. Det vil sikre handelen, men det vil også skape mer liv i kafeer og restauranter. Får man undervisningstilbud med elever og studenter, vil selvsagt også dette gi økt aktivitet i sentrum.

Jacobsen mener at byens sentrum er tom og livløs. Ved å konsentrere handelen vil man kunne snu utviklingen. Det tror jeg er en riktig observasjon.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse