Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Artikkel
Per Helge Pedersen
28 februar 2018 06:00
Del på Facebook
Kristiansund havn. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Kristiansund havn. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den kjente næringslivsmannen Stig O. Jacobsen fra Gjemnes sier i et intervju med Tidens Krav (plussartikkel) at Kristiansund sentrum er for stort. Det kan jeg til dels være enig med han i. Utbyggingen av handelsparkene i og rundt Løkkemyra har vært drepende for sentrum.

I tillegg har det blitt anlagt mange mindre handelssentra i de omliggende kommunene. Nå har vi riktignok fått Storkaia Brygge hvor en rekke frittstående butikker er blitt samlet i et senter, men hadde alle gårdeierne ellers i sentrum kunnet samle seg om tilsvarende løsninger også på andre siden av Kaibakken, kunne vi hatt to store handelssentra i byens sentrum.

Parkeringspolitikken har vært drepende
Per Helge Pedersen, fast spaltistPer Helge Pedersen, fast spaltistKommunen har ellers drevet en knallhard parkeringspolitikk som opplagt har skremt kundene ut av sentrum. Nå er det noen parkeringshus i byen, men hadde man i tide møtt utviklingen burde det selvsagt for lengst vært anlagt et stort parkeringsanlegg i fjell. Fra dette parkeringsanlegget kunne de som skulle besøke sentrum lett tatt seg opp i trapper og heiser. Et slikt parkeringsanlegg ville selvsagt være viktig for folk som bor i sentrum.

Selvsagt er det ikke for sent å snu, men timeglasset er i ferd med å renne ut for mange butikker om det ikke tas grep. Dessverre er det mange gårdeiere som har latt husene forfalle, og dessverre er samarbeidsånden ikke spesielt fremtredende.

Næsje flytter ut av Gågata
Det at en av byens mest populære butikker, skobutikken Næsje, nå takker for seg i Gågata og flytter til Astrups gate ved Rutebilsentralen blir lagt merke til. Jeg ser ikke bort fra at det kan bygges opp et attraktiv senter rundt det nye Campus-prosjektet som skal bygges opp i det området. Men dette avhenger om man kan opprettholde et tilbud med korttids parkeringsplasser.

Mer samarbeid
Jacobsen er en forretningsmann som har mye teft. Han eier mange bygårder både i Molde og Kristiansund. Han har også stått sentralt ved utbyggingen av de to handelssentrene som Amfi har i Nordmørsbyen. Man skal derfor høre på hva Jacobsen sier. Han mener at det må bli et langt mer forpliktende samarbeid mellom de ulike gårdeierne i sentrum - og han mener at også kommunen må være en aktiv pådriver.

Vi må leve med det været vi har
Det er bilbruken som har gjort at sentrumsbutikkene har fått vanskeligheter. Man må heller ikke glemme hvilke værforhold man kan oppleve i Kristiansund. I stedet for å kjempe seg frem i kuling og regn som kommer fra alle kanter, foretrekker selvsagt de som skal i butikken at dette skjer innendørs. Det kan man kan få ulike varer på samme område er selvsagt et stort pluss – og det uten å bli «søkkblaut».

Nå kommer netthandelen
Handelsmønsteret har endret seg så fort, og det har kommet bardust på politikerne.

Nå er en ny revolusjon på gang – nemlig netthandelen. Kundene kan nå sitte hjemme i sitt lune rede, finne frem sin PC, nettbrett eller mobiltelefon og bestille varer fra hele verden. Varene blir brakt frem til døra om man vil.

I Amerika er en rekke store varehus tømt for butikker på grunn av at netthandelen har overtatt. Mange store varehus er blitt spøkelsesbygg. Det kan selvsagt også skje i Norge.

Fortsatt plass for sentrumsbutikker
Men til tross for alle utfordringene mener jeg at det fortsatt er behov for butikker i sentrum, men det må tilpasses til handelsgrunnlaget. Får man transformert gamle bygårder til attraktive leiligheter blir det også mer folk i sentrum. Det vil sikre handelen, men det vil også skape mer liv i kafeer og restauranter. Får man undervisningstilbud med elever og studenter, vil selvsagt også dette gi økt aktivitet i sentrum.

Jacobsen mener at byens sentrum er tom og livløs. Ved å konsentrere handelen vil man kunne snu utviklingen. Det tror jeg er en riktig observasjon.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
Sunnmørsposten har publisert sin egen versjon av Rasmussens kronikk - de har fjernet alle linker. Det er skremmende at en ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Statlig eller kommunal fergedrift?
En meget tankevekkende artikkel som bør leses: https://www.rbnett.no/meninger/i/lwe9yL/kan-vi-adressere-det-faktiske-problemet"Ein kan til stadigheit lese innlegg i avisene frå godt vaksne menn som ...
Hans-Peter Kaaresen 10 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 11 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 14 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 14 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse