Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
04 mai 2018 09:31
Del på Facebook
77 prosent av de unge mellom 9 og 18 år, svarte at de var på YouTube i går. Foto: Ap/Jenny Kane/NTB scanpix
77 prosent av de unge mellom 9 og 18 år, svarte at de var på YouTube i går. Foto: Ap/Jenny Kane/NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nesten halvparten av norske barn og ungdommer mellom 9 og 18 år foretrekker sosiale medier som kilde til nyheter.

Det viser den siste barn og medier-undersøkelsen fra Medietilsynet.

– Sosiale medier er viktig for barn og unge når det gjelder sosialisering og underholdning. Men vi ser altså at også når det gjelder nyhetskonsum, er det sosiale medier de unge bruker mest, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Barn og medier-undersøkelsen 2018 viser at rundt 18-årsalder leser cirka 60 prosent nyheter i sosiale medier daglig, mens tilsvarende tall for nettaviser er 40 prosent. Til sammenligning ser cirka 10 prosent av 17-18-åringer nyheter på TV daglig, og 7 prosent leser papiravis daglig.

Snapchat og Instagram er de mest brukte sosiale mediene for 9- til 18-åringer, med Facebook på tredjeplass. Jevnt over bruker flere jenter enn gutter sosiale medier. Den største kjønnsforskjellen gjelder Instagram, som brukes av 72 prosent av jentene, mot 61 prosent av guttene.

Undersøkelsen viser også at barn og unge bruker mindre tid på TV etter hvert som de blir eldre, mens bruk av strømmetjenestene øker. 57 prosent svarer at de brukte strømmetjenester i går, og halvparten så på TV. YouTube brukes mye av de unge: 77 prosent svarte at de var på YouTube i går, og de unge bruker også mer tid der enn de gjør på TV.

Barna ble også spurt om hvilke TV-programmer eller serier de ser mest på, og de kunne oppgi én til tre alternativer. Totalt sett er «Riverdale» det mest populære programmet, og 11 prosent svarer at dette er ett av programmene de ser mest på. Deretter følger «Modern family» (8 prosent), «Side om side» (7 prosent), «Farmen» (6 prosent) og «Stranger Things» (6 prosent).

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse