Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 mai 2018 14:35
Del på Facebook
Helseminister Bent Høie (H) er kritisk til Unge Høyres forslag om å legalisere alle narkotiske stoffer. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Helseminister Bent Høie (H) er kritisk til Unge Høyres forslag om å legalisere alle narkotiske stoffer. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I forslaget til nytt prinsipprogram foreslår programkomiteen til Unge Høyre å legalisere alle narkotiske stoffer. Moderpartiet kaller forslaget useriøst.

Forslaget om legalisere alle former for narkotika – fra hasj til heroin – kommer som en del av en erkjennelse av at dagens krig mot narkotika har mislyktes, ifølge leder Syver Hanken for prinsipprogramkomiteen i Unge Høyre.

Han representerer et knapt flertall i komiteen som gikk inn for en formulering om legalisering i forslaget til prinsipprogram. Det kom fram under NRKs Politisk kvarter fredag morgen. Hanken mener forbudslinjen har spilt fallitt og at det trengs andre virkemidler i narkotikapolitikken.

– Vi peker ut en retning hvor vi sier at vi har prøvd lenge nok å ha dette i ulovlige og uregulerte former. Nå er det på tide å ta ansvar og sørge for at dette blir regulert og skjer i lovlige former, sa Hanken.

Forslaget møter betydelig motbør fra moderpartiet. Stortingsrepresentant Mari Holm Lønseth mener det vil gi «flere misbrukere, overdosedødsfall og lidelser». Forslaget gir et signal om at bruk av tunge rusmidler, som heroin, amfetamin og GHB, ikke er så alvorlig, hvilket tar det norske samfunnet i feil retning, mener hun.

– Det er en useriøs retning å gå i når vi heller burde se på hvordan vi heller kan hjelpe dem som allerede sliter, sa hun.

Helseminister Bent Høie (H) er også svært kritisk til forslaget, og sier han ikke kan tenke seg å gjennomføre det.

– Jeg er enig i at krigen mot narkotika har vært feilslått, men det de nå foreslår er å gå fra en grøft til den andre. Dette vil være et gedigent eksperiment med menneskers liv og helse som innsats, sier han til NRK.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse