Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 september 2018 09:53
Del på Facebook
Tomme brusflasker som er klare til å pantes. Nå får du to kroner for små flasker og bokser og tre kroner for store flasker. Det er første gang panten økes siden 1993. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Tomme brusflasker som er klare til å pantes. Nå får du to kroner for små flasker og bokser og tre kroner for store flasker. Det er første gang panten økes siden 1993. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For første gang på over 25 år økes panten på flasker og bokser. Fra mandag er alle pantemaskiner og kassaapparater justert opp til 2 kroner på nye flasker.

I dag pantes 86 prosent av flasker og bokser i Norge. Målet med å øke panten er å få inn enda mer tomgods. Infinitum, selskapet som drifter den norske panteordningen, har beregnet at en økning vil gi en returandel på 90 prosent.

Økningen betyr flere millioner flere flasker tilbake, mindre CO2-forurensning og redusert forsøpling i naturen.

En overgangsordning har fungert siden nyttår, men fra 1. september går fristen ut for alle som må legge om til ny emballasje. Dermed får du tilbake 2 kroner for alle flasker, eller 3 kroner hvis flasken er på over en halv liter.

Folk som leverer flasker som er merket med den gamle pantesatsen, får fortsatt tilbake det de har betalt, altså 1 krone og 2,50.

Drikker hjemme

Mye av panten i dag kommer fra brus og øl som drikkes i hjemmet.

– Mange unge drikker energidrikker på bussen, for eksempel, og setter igjen eller kaster boksen. Vi må nå ut med informasjon om verdien og miljøeffekten, sier Tor Guttulsrud som er direktør økonomi og finans i returselskapet.

Flere kommuner har også begynt med ringer og holdere på søppelkassene der folk kan sette fra seg flasker og bokser til dem som ønsker å innløse panten.

– Diskusjonen om en enda høyere pant for å få inn enda mer tomgods er nok lagt død inntil videre. Det er en balanse mellom for høy pant og passe pant. Hvis den blir for høy, er erfaringen at det kan friste til juks på forskjellige måter, forklarer han.

25 år siden sist

Det har vært en lang vei å gå før flaskepanten nå blir satt opp. Allerede i 2013 ble det tatt initiativ til en økning. Noe av begrunnelsen var da at pantesatsen lå på 2,50 for store flasker, selv om 50-øringene var gått ut av bruk.

Likevel ble saken liggende lenge hos regjeringen før forslaget ble sendt på høring i fjor sommer.

Før nyttår varslet miljødepartementet at panten skulle heves for første gang siden 1993.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse