Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kurt Helge Røsand
Artikkel
21 september 2018 11:03
Del på Facebook
AIDAvita ved forrige besøk i Kristiansund. AIDA-skipene kjennetegnes av de røde leppene og de vennlige øynene. Foto: Kristiansund og Nordmøre Havn
AIDAvita ved forrige besøk i Kristiansund. AIDA-skipene kjennetegnes av de røde leppene og de vennlige øynene. Foto: Kristiansund og Nordmøre Havn
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

AIDAvita anløper Kristiansund for fjerde og siste gang denne sesongen. Tidlig morgen lørdag den 22. september ankommer skipet med drøye 1200 tyske cruisegjester om bord. Ugunstige værforhold gjør at skipet ikke legger til kai ved Storkaia som planlagt.

– Det er meldt stiv kuling med 15 sekundmeter lørdag morgen. Derfor velger kapteinen å ankre opp i Bolgsvaet og heller frakte passasjerene med tenderbåt inn til hurtigbåtterminalen, sier ledende havneinspektør Svein Skomsøy i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Utover dette vil cruiseanløpet foregå som planlagt. Mange av gjestene har forhåndsbestilt landutflukt. Atlanterhavsveien i ulike kombinasjoner, havnesightseeing med Sundbåten og guidet byvandring er blant tilbudene. Mange ønsker også å oppdage byen og regionen på egen hånd.

Unge og aktive
– Det er en god del yngre gjester om bord, par med og uten barn, som ønsker seg et aktivt opphold. Kristiansund kommune stiller med en ressurs på piren som skal veilede turistene til attraksjoner, shopping og spisetilbud, sier Erika Indergaard, markedsansvarlig i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Anløpet i Kristiansund er en del av et 11-dagers cruise til de norske fjordene. Passasjerene startet sitt Norgesferie fra Hamburg 15. september og AIDAvita kommer til nordmørsbyen etter ett døgn i Trondheim og en natt på sjøen. Turen går videre til Rosendal og Haugesund før retur til Hamburg. Det er meldt om anløp i Kristiansund både i 2019 og 2020.

Uformelt
Skipet opereres av AIDA Cruises, som er det største cruiserederiet i Tyskland. Målgruppen er yngre og mer aktive reisende – unge par og familier. Atmosfæren om bord er uformell og avslappet med fokus på sport, velvære og variert underholdning. Gjestene kler seg ikke opp til middag, og spiser som regel i store buffetrestauranter med selvbetjening.

AIDAvita er et av de mindre cruiseskipene i AIDA-flåten med en kapasitet på 1 266 passasjerer. Det ble bygget i Tyskland i 2002 og modernisert i 2017. Lengden er 203 m og vekta 42 300 bruttotonn.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøEg tar det for gitt at du har lest Klimautvalet sine 9 siderrs rapport om samferdsel. Der står det i ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøJa det er Stortinget sitt privilegium å sette inn tiltak slik at Noreg når sine klimamål. Og det er ikkje ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Hans-Peter KaaresenSamferdsel prioriteres først av alt hos fylkespolitikerne – gratis ferge før skoler. Uten Møreaksen må fylket fortsatt drifte 2 ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrMiljøvennlig mobilitet betyr tilrettelegging for elbiler i distriktene – hvor offentlige transportmidler aldri kan bli et tilfredsstillende alternativ, verken økonomisk ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDet er Stortinget sitt privilegium å prioritere, herunder også hvordan de vil forsøke å nå klimamål. Slik som å redusere ...
Hans-Peter Kaaresen 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse