Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
01 oktober 2018 14:40
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) kommer med omfattende endringsforslag til drosjenæringen i nytt høringsnotat. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) kommer med omfattende endringsforslag til drosjenæringen i nytt høringsnotat. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen foreslår store endringer og går blant annet inn for mer liberalisering og fjerning av behovsprøvingen på drosjeløyver i nytt høringsnotat.

Samferdselsdepartementet skriver i et høringsnotat at de etter å ha sett nærmere på drosjenæringen har konkludert med at det er varierende kvalitet på tjenestene, og at konkurransen i markedet ikke fungerer godt nok.

I høringsnotatet tar samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til orde for mer liberalisering.

– Etterspørselen etter drosje i byene er stor. Her vil åpen konkurranse regulere bransjen. Folk er vant til enkel tilgang til transporttjenester gjennom mobilapplikasjoner. Med en liberalisering kan nye aktører etablere seg, så lenge de følger lover og regler.

Lavere krav for drosjeløyve
Høringsnotatet legger også opp til fjerning av behovsprøving på drosjeløyver, da det i dag skal avgrense antall aktører på drosjemarkedet.

Samferdselsdepartementet går inn for å opprettholde kravet om drosjeløyve for alle som driver drosjetransport, men vil gjøre kravene for å få tildelt løyve mildere.

Departementet mener dette skal løses ved å fjerne kravet om fagkompetanse og om å kunne stille økonomisk garanti. I stedet skal kravet om fagkompetanse flyttes over på bilfører.

For føreren er det foreslått en innføring av fagkompetansekrav for å kunne få kjøreseddel. Bakgrunnen for dette er at det er bilføreren som har direkte kontakt med transportbrukerne.

Særlig med tanke på kjøring av barn, eldre og brukere med nedsatt funksjonsevne mener departementet at det er nødvendig med fagkompetansekrav for å få kjøreseddel.

Taxiforbundet reagerer
Dette vekker sterke reaksjoner fra Norges Taxiforbund.

– Det må være den eneste næringen der kompetansekrav fjernes. Det stilles riktignok noen krav for å få kjøreseddel som taxisjåfør, men disse ligger også så lavt at det heller kan bli et bidrag til et race mot bunnen, i stedet for en seriøs næring, som ministeren sier han vil ha, sier leder i Norsk Taxiforbund, Øystein Trevland.

Det foreslås også at det skal innføres krav om å ha hatt førerkort for personbil i to år for å få kjøreseddel for drosje.

Høringsfristen er 1. januar 2019. Deretter vil Samferdselsdepartementet gå gjennom forslagene før det fremmes forslag til Stortinget.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse