Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 oktober 2018 14:40
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) kommer med omfattende endringsforslag til drosjenæringen i nytt høringsnotat. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) kommer med omfattende endringsforslag til drosjenæringen i nytt høringsnotat. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen foreslår store endringer og går blant annet inn for mer liberalisering og fjerning av behovsprøvingen på drosjeløyver i nytt høringsnotat.

Samferdselsdepartementet skriver i et høringsnotat at de etter å ha sett nærmere på drosjenæringen har konkludert med at det er varierende kvalitet på tjenestene, og at konkurransen i markedet ikke fungerer godt nok.

I høringsnotatet tar samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) til orde for mer liberalisering.

– Etterspørselen etter drosje i byene er stor. Her vil åpen konkurranse regulere bransjen. Folk er vant til enkel tilgang til transporttjenester gjennom mobilapplikasjoner. Med en liberalisering kan nye aktører etablere seg, så lenge de følger lover og regler.

Lavere krav for drosjeløyve
Høringsnotatet legger også opp til fjerning av behovsprøving på drosjeløyver, da det i dag skal avgrense antall aktører på drosjemarkedet.

Samferdselsdepartementet går inn for å opprettholde kravet om drosjeløyve for alle som driver drosjetransport, men vil gjøre kravene for å få tildelt løyve mildere.

Departementet mener dette skal løses ved å fjerne kravet om fagkompetanse og om å kunne stille økonomisk garanti. I stedet skal kravet om fagkompetanse flyttes over på bilfører.

For føreren er det foreslått en innføring av fagkompetansekrav for å kunne få kjøreseddel. Bakgrunnen for dette er at det er bilføreren som har direkte kontakt med transportbrukerne.

Særlig med tanke på kjøring av barn, eldre og brukere med nedsatt funksjonsevne mener departementet at det er nødvendig med fagkompetansekrav for å få kjøreseddel.

Taxiforbundet reagerer
Dette vekker sterke reaksjoner fra Norges Taxiforbund.

– Det må være den eneste næringen der kompetansekrav fjernes. Det stilles riktignok noen krav for å få kjøreseddel som taxisjåfør, men disse ligger også så lavt at det heller kan bli et bidrag til et race mot bunnen, i stedet for en seriøs næring, som ministeren sier han vil ha, sier leder i Norsk Taxiforbund, Øystein Trevland.

Det foreslås også at det skal innføres krav om å ha hatt førerkort for personbil i to år for å få kjøreseddel for drosje.

Høringsfristen er 1. januar 2019. Deretter vil Samferdselsdepartementet gå gjennom forslagene før det fremmes forslag til Stortinget.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse