Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 oktober 2018 09:48
Del på Facebook
Det kan bli umulig å kjøre bil uten bilbelte, hvis Transportøkonomisk institutt får det som de vil. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Det kan bli umulig å kjøre bil uten bilbelte, hvis Transportøkonomisk institutt får det som de vil. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det bør bli umulig å kjøre bil uten bilbelte, mener Transportøkonomisk institutt. De vil gå drastisk til verks for å få ned antall drepte i trafikken.

Norske myndigheter har en visjon om null drepte i trafikken, men hittil i år har 81 personer mistet livet i trafikken. Det gjør at trafikksikkerhetsforsker Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt (TØI) vil iverksette omfattende tiltak, skriver P4.

Elvik foreslår flere endringer, og mener Norge først og fremst bør jobbe med å skifte ut bilparken, slik at flere får nye biler som ikke kan startes dersom du har drukket alkohol eller ikke har festet bilbeltet.

– Jeg tror vi må ha tekniske tiltak. Det kan være en kraftig, irriterende lyd eller en teknisk sperre som gjør at du ikke får startet bilen hvis du ikke har belte på, sier Elvik til kanalen.

Bare i september omkom 18 personer i trafikkulykker på norske veier, mot fem samme måned i 2017. Manglende bilbeltebruk, høy fart og alkohol nevnes ofte som de viktigste årsakene til trafikkulykker.

– Nye biler bør utstyres med en intelligent fartssperre, vi bør sette ned fartsgrensen til 70 på de farligste 80-strekningene og det bør være økte politikontroller generelt, mener Elvik.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 6 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 6 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse