Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Det kan bli umulig å kjøre bil uten bilbelte, hvis Transportøkonomisk institutt får det som de vil. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Det kan bli umulig å kjøre bil uten bilbelte, hvis Transportøkonomisk institutt får det som de vil. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det bør bli umulig å kjøre bil uten bilbelte, mener Transportøkonomisk institutt. De vil gå drastisk til verks for å få ned antall drepte i trafikken.

Norske myndigheter har en visjon om null drepte i trafikken, men hittil i år har 81 personer mistet livet i trafikken. Det gjør at trafikksikkerhetsforsker Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt (TØI) vil iverksette omfattende tiltak, skriver P4.

Elvik foreslår flere endringer, og mener Norge først og fremst bør jobbe med å skifte ut bilparken, slik at flere får nye biler som ikke kan startes dersom du har drukket alkohol eller ikke har festet bilbeltet.

– Jeg tror vi må ha tekniske tiltak. Det kan være en kraftig, irriterende lyd eller en teknisk sperre som gjør at du ikke får startet bilen hvis du ikke har belte på, sier Elvik til kanalen.

Bare i september omkom 18 personer i trafikkulykker på norske veier, mot fem samme måned i 2017. Manglende bilbeltebruk, høy fart og alkohol nevnes ofte som de viktigste årsakene til trafikkulykker.

– Nye biler bør utstyres med en intelligent fartssperre, vi bør sette ned fartsgrensen til 70 på de farligste 80-strekningene og det bør være økte politikontroller generelt, mener Elvik.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er vel nettopp reduksjon av trafikken i Ålesundstunellane som er saken.Ekspressbusser korresponderer med fergene utan ventetid, begge retninger. Prioritert ...
@Geir Ole SætremyrDu mener det er viktig å unngå økning i trafikken. Da gjelder det vel å unngå den enorme trafikkøkningen i ...
@Terje SundsbøNår det gjeld Møreaksen har vi i våre høyringar gått i rette med SVV sine prognoser der trafikken i eit ...
@Geir Ole SætremyrØkt trafikk er vel et problem også når det skjer på Sunnmøre. Siden vi nå kommenterer en artikkel om Møreaksen, ...
@Terje SundsbøDet tendensiøs er at du linker alt opp mot Møreaksen for å implementere det i vidare tankerekke.Økt trafikk er eit ...
@Geir Ole SætremyrHva mener du når du hevder at mitt spørsmål er tendensiøst - det er jo svært likt det du selv ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse