Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 oktober 2018 09:48
Del på Facebook
Det kan bli umulig å kjøre bil uten bilbelte, hvis Transportøkonomisk institutt får det som de vil. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Det kan bli umulig å kjøre bil uten bilbelte, hvis Transportøkonomisk institutt får det som de vil. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det bør bli umulig å kjøre bil uten bilbelte, mener Transportøkonomisk institutt. De vil gå drastisk til verks for å få ned antall drepte i trafikken.

Norske myndigheter har en visjon om null drepte i trafikken, men hittil i år har 81 personer mistet livet i trafikken. Det gjør at trafikksikkerhetsforsker Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt (TØI) vil iverksette omfattende tiltak, skriver P4.

Elvik foreslår flere endringer, og mener Norge først og fremst bør jobbe med å skifte ut bilparken, slik at flere får nye biler som ikke kan startes dersom du har drukket alkohol eller ikke har festet bilbeltet.

– Jeg tror vi må ha tekniske tiltak. Det kan være en kraftig, irriterende lyd eller en teknisk sperre som gjør at du ikke får startet bilen hvis du ikke har belte på, sier Elvik til kanalen.

Bare i september omkom 18 personer i trafikkulykker på norske veier, mot fem samme måned i 2017. Manglende bilbeltebruk, høy fart og alkohol nevnes ofte som de viktigste årsakene til trafikkulykker.

– Nye biler bør utstyres med en intelligent fartssperre, vi bør sette ned fartsgrensen til 70 på de farligste 80-strekningene og det bør være økte politikontroller generelt, mener Elvik.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse