Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
02 oktober 2018 09:48
Del på Facebook
Det kan bli umulig å kjøre bil uten bilbelte, hvis Transportøkonomisk institutt får det som de vil. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Det kan bli umulig å kjøre bil uten bilbelte, hvis Transportøkonomisk institutt får det som de vil. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det bør bli umulig å kjøre bil uten bilbelte, mener Transportøkonomisk institutt. De vil gå drastisk til verks for å få ned antall drepte i trafikken.

Norske myndigheter har en visjon om null drepte i trafikken, men hittil i år har 81 personer mistet livet i trafikken. Det gjør at trafikksikkerhetsforsker Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt (TØI) vil iverksette omfattende tiltak, skriver P4.

Elvik foreslår flere endringer, og mener Norge først og fremst bør jobbe med å skifte ut bilparken, slik at flere får nye biler som ikke kan startes dersom du har drukket alkohol eller ikke har festet bilbeltet.

– Jeg tror vi må ha tekniske tiltak. Det kan være en kraftig, irriterende lyd eller en teknisk sperre som gjør at du ikke får startet bilen hvis du ikke har belte på, sier Elvik til kanalen.

Bare i september omkom 18 personer i trafikkulykker på norske veier, mot fem samme måned i 2017. Manglende bilbeltebruk, høy fart og alkohol nevnes ofte som de viktigste årsakene til trafikkulykker.

– Nye biler bør utstyres med en intelligent fartssperre, vi bør sette ned fartsgrensen til 70 på de farligste 80-strekningene og det bør være økte politikontroller generelt, mener Elvik.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 13 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse