Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 desember 2018 11:31
Del på Facebook
Det er uaktuelt for Venstre å røre elbilfordelene i neste års statsbudsjett. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Det er uaktuelt for Venstre å røre elbilfordelene i neste års statsbudsjett. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Venstres finanspolitiske talsmann Abid Raja avviser Frp-forslag om å rokke ved elbilenes avgiftsfordeler.

– Vi vil ikke åpne for at man skal forhandle om de fordelene vi har valgt å ha for elbilene, sier Raja til Aftenposten.

Både bilavgifter, bompenger og veiprising kan bli et hett tema dersom det blir reelle regjeringsforhandlinger mellom Høyre, Frp, Venstre og KrF på nyåret. Gjennom ulike utspill de siste dagene har Frp-politikere tatt til orde for alt fra full pris for elbiler i bomringen i Oslo til å «fjerne momsfritaket snarest mulig».

– Vi skal holde fast på elbilpolitikken. Vi er fremdeles i gang med å få til det skiftet vi ønsker, sier Abid Raja og sikter til målet om å endre bilparken fra bensin- og dieseldrevne til utslippsfrie biler.

Han legger til at han har «full respekt for at folk er lei av å betale bompenger».

– Politikere gjør klokt i å erkjenne at det er en utfordring for folk, sier han.

Likevel ønsker han ikke å støtte Frps forslag om høyere avgifter på elbiler for å få inn penger som kan bidra til lavere bompengesatser.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse