Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
14 desember 2018 13:17
Del på Facebook
Regionsbyggere fra Kristiansund og Nordmøre Havn tilstede på Mulighetskonferansen i Trøndelag. På bildet ser vi blant annet Jan-Olav Bjerkestrand fra havneselskapet. Foto: KN Havn
Regionsbyggere fra Kristiansund og Nordmøre Havn tilstede på Mulighetskonferansen i Trøndelag. På bildet ser vi blant annet Jan-Olav Bjerkestrand fra havneselskapet. Foto: KN Havn
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sist i november arrangerte Hitra kommune «Mulighetskonferanse» for aktører med etablert virksomhet i Hitra Kysthavn/Industripark. Et av målene med konferansen er å få etablert et nettverk av aktører som kan jobbe med felles interesser for å videreutvikle kysthavnen og industriparken.

Tilstede fra Kristiansund og Nordmøre, var Kristiansund og Nordmøre Havn, representert ved Jan-Olav Bjerkestrand og Erika Indergaard. 

Regionsbyggeren på Nordmøre

Få aktører kan slå seg på brystet mer enn Kristiansund og Nordmøre Havn i å bygge Kristiansund og Nordmørsregionen større og sterkere. Mens regionen og samarbeidet forvitrer på mange andre områder, har det interkommunale havneselskapet i en årrekke etablert samarbeid og samarbeidprosjekter i Nordmørskommunene (bortsett fra Eide). I tillegg er samarbeidet utvidet over fylkesgrensen ved at både Hitra kommune  og Hemne kommune (Heim - sammenslått med Halsa fra neste år) også er med på eiersiden i selskapet.

Alle disse kommunene er på eiersiden i Kristiansund og Nordmøre Havn. 

  • Aure kommune
  • Averøy kommune
  • Gjemnes kommune
  • Halsa kommune
  • Hemne kommune
  • Hitra kommune
  • Kristiansund kommune
  • Smøla kommune
  • Sunndal kommune
  • Surnadal kommune
  • Tingvoll kommune

Ny og forsterket region

Den verdifulle satsingen på samarbeid mellom kystkommunene på Nordmøre og i Trøndelag er særdeles gode investeringer i en tid hvor fremtidsnæringene innen havrommet etableres, videreutvikles og skaper nyvinning. I tillegg er det særdeles viktig regionsmessig for Nordmøre og for det fremtidige regionssenteret Kristiansund.

Jeg tror både politikere og øvrig næringsliv kunne ha godt av en presentasjon hos Kristiansund og Nordmøre Havn. Resultatene og næringsetableringene dette næringssamarbeid på tvers av kommune - og fylkesgrenser har oppnådd, bør være motiverende for enhver.

Hitra, Frøya og Hemne er kommuner som med tettere nærings- og kommunikasjonssamarbeid med kommunene på Nordmøre vil være en helt naturlig og selvsagt vekstregion. Det må da satses betydelig sterkere på dette politisk. Det vi mangler er tettere og bedre kommunikasjoner.

Ferge- og hurtigbåt 

Et veldig enkelt første steg ville vært en fergeforbindelse mellom Hitra og Aure som også er sterkt ønsket av øyboere på Hitra og Frøya. Det neste eller samtidige steget ville vært å få etablert en hurtigbåtforbindelse med Hitra som korresponderer med morgenfly fra Kvernberget til Oslo. Vipps så er trafikkgrunnlaget for Kvernberget økt med over 10 000 innbyggere og et særdeles voksende og fremoverlent næringsliv.

Steg 2 eller tre er å få utredet og realisert fergefrie forbindelser mellom Kristiansund og  Aure og mellom Smøla og Aure. Dette vil være nødvendige og svært effektive kommunikasjonsveier som ville skapt en enda sterkere region og et felles arbeidsmarked i den nye industrien og tilknyttede servicenæringer vi skal leve av i fremtiden.

Søke og utrede grensejustering for flest mulig Nordmørskommuner

Med det siste vedtaket om bygging av Nordøyvegen kan vi glemme slike planer og støtte fra eget fylke i all uoverskuelig fremtid. Det bør derfor være mer innlysende enn noen gang. Det må søkes og utredes reell grensejustering for flest mulig Nordmørskommuner så raskt som mulig. På et tidligst mulig tidspunkt må man få utredet og forhandlet med den nye regionen om muligheter og vilje for å knytte den enda tettere sammen.

Jeg tror vi har alt å tape ved å være der vi er og alt å vinne med å bytte region. Det minste vi kunne gjøre er ihvertfall å søke grensejustering hos fylkesmannen og få det utredet på en skikkelig måte.

Miniregionen og evig fogderistridende Møre og Romsdal vil aldri ha livets rett. Vår fremtid ligger i havrommet, i kystkommunene og kommuner nord for oss. La oss gripe de mulighetene nå.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrDet betyr at E39 Vik-Molde er prioritert for oppstart første seks år. God helg til deg også.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøVi får konkludere medat vi ikkje blir samde om kva som er konklusjonen i SVV sitt innspel til ny NTP. ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrTabell 4.3 på side 49 har 14 kolonner (inklusive de med kun grafikk), hvor kolonne 2 angir navnet på prosjektet. ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøTabell 4.3, kolonner for avsette midler periode 23-. Der finn eg ikkje beløp. Kanskje tar eg feil?
Terje Sundsbø 4 dager siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenHvilke penger finnes allerede for fastlandsforbindelse til Gossen? Tror du pengene til Kjerringsundet vil være tilgjengelig? Fastlandsforbindelse til Otrøya og ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrI tabell 4.3 på side 49 er det ulike tall for «Lønnsomhet» og «Kostnad». Hvilken kolonne mener du angir avsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse