Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
14 februar 2019 14:02
Del på Facebook
– Saerco scoret høyest på kvalitetskriteriene og er billigst, sier Avinors styreleder Anne Carine Tanum. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
– Saerco scoret høyest på kvalitetskriteriene og er billigst, sier Avinors styreleder Anne Carine Tanum. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Spansk selskap vant tårntjenester i Ålesund og Kristiansand

Det spanske selskapet Saerco skal sørge for tårntjenestene på flyplassene i Kristiansand og Ålesund de neste fem årene. Avinors eget selskap kom til kort.

Avinor fikk tilbud fra fire tilbydere i konkurransen om tårntjenestene på Kjevik og Vigra og mener det spanske selskapet var best på både pris og kvalitet.

– Anbudsprosessen har resultert i at vi får inn en ny leverandør av tårn- og innflygningstjenester. Saerco scoret høyest på kvalitetskriteriene og er billigst. Selskapet var særlig bra på miljø, innovasjon og nytenkning. Saerco har også egne treningsfasiliteter med simulator som vil bli brukt til å optimalisere driften og drive effektiv opplæring, sier styreleder Anne Carine Tanum i Avinor.

Valget av Saerco innebærer en forventet årlig innsparing for Avinor på cirka 15 millioner kroner, eller om lag 37 prosent.

Et mål om bedre og/eller rimeligere tjenester var bakgrunnen for at Stortinget i 2017 vedtok at Avinor skal konkurranseutsette tårntjenestene. Avinor, som har ansvaret for 45 flyplasser i Norge, har konsultert Forsvaret og hatt dialog med Nasjonal sikkerhetsmyndighet i forbindelse med vurderingen av tilbudene.

Selv om Avinor Flysikring også deltok i prosessen, nådde ikke Avinors heleide datterselskap opp. Saerco har imidlertid uttrykt at de vil tilby dagens flygeledere ansettelse gjennom virksomhetsoverdragelse.

– Vi i Avinor Flysikring AS er naturligvis skuffet over ikke å ha nådd opp i anbudskonkurransen ved Kristiansand lufthavn, Kjevik eller Ålesund lufthavn, Vigra, men tar avgjørelsen til etterretning, sier administrerende direktør Anders Kirsebom.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse