Annonse
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 februar 2019 14:02
– Saerco scoret høyest på kvalitetskriteriene og er billigst, sier Avinors styreleder Anne Carine Tanum. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
– Saerco scoret høyest på kvalitetskriteriene og er billigst, sier Avinors styreleder Anne Carine Tanum. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Spansk selskap vant tårntjenester i Ålesund og Kristiansand

Det spanske selskapet Saerco skal sørge for tårntjenestene på flyplassene i Kristiansand og Ålesund de neste fem årene. Avinors eget selskap kom til kort.

Avinor fikk tilbud fra fire tilbydere i konkurransen om tårntjenestene på Kjevik og Vigra og mener det spanske selskapet var best på både pris og kvalitet.

– Anbudsprosessen har resultert i at vi får inn en ny leverandør av tårn- og innflygningstjenester. Saerco scoret høyest på kvalitetskriteriene og er billigst. Selskapet var særlig bra på miljø, innovasjon og nytenkning. Saerco har også egne treningsfasiliteter med simulator som vil bli brukt til å optimalisere driften og drive effektiv opplæring, sier styreleder Anne Carine Tanum i Avinor.

Valget av Saerco innebærer en forventet årlig innsparing for Avinor på cirka 15 millioner kroner, eller om lag 37 prosent.

Et mål om bedre og/eller rimeligere tjenester var bakgrunnen for at Stortinget i 2017 vedtok at Avinor skal konkurranseutsette tårntjenestene. Avinor, som har ansvaret for 45 flyplasser i Norge, har konsultert Forsvaret og hatt dialog med Nasjonal sikkerhetsmyndighet i forbindelse med vurderingen av tilbudene.

Selv om Avinor Flysikring også deltok i prosessen, nådde ikke Avinors heleide datterselskap opp. Saerco har imidlertid uttrykt at de vil tilby dagens flygeledere ansettelse gjennom virksomhetsoverdragelse.

– Vi i Avinor Flysikring AS er naturligvis skuffet over ikke å ha nådd opp i anbudskonkurransen ved Kristiansand lufthavn, Kjevik eller Ålesund lufthavn, Vigra, men tar avgjørelsen til etterretning, sier administrerende direktør Anders Kirsebom.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Kristiansundskalenderen 2022
Annonse

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje G. FinnøyKrysningspunktene som SVV benytter seg av er basert på trafikktellinger og hvor tyngdepunktene for trafikken går. De viser at Møreaksen ...
Terje G. Finnøy 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje SundsbøAng. krysningspunkt så er det nok andre som har vært selektiv (kreativ) underveis i det riggede Møreaksen prosjektet. Oppdraget fra ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje G. FinnøyDu har kanskje ikke fått det med deg, men det har aldri vært planen å bygge hele stekningen Ålesund - ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje G. FinnøyDu er svært selektive i dine krysningspunkter, og det er fortsatt ikke mer enn 40% av trafikken som passerer Røbekk/Lønset. ...
Terje G. Finnøy 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje SundsbøKanskje oppstart, gryteklar for 10-15 år siden, fremdeles ingenting avklart på Sunnmørs siden i løpet av 30 års planlegging, felles ...
Terje G. Finnøy 1 dager siden E39 gjennom Møre og Romsdal
@Terje SundsbøRomsdalsaksen vil bli ca en halv mil kortere enn Møreaksen, med krysningspunktene Fremstedal og Lønset. Og med Romsdalsaksen slipper man ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i større format og valg av periode. Her vil du også kunne finne tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte