Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
23 mars 2019 23:14
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

0H6A6029Cruiseskipet Viking Sky når det var som nærmest brenningene tidligere i dag. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

Flere helikoptre er satt inn i evakueringen av cruiseskipet med over 1.000 personer om bord. Redningsarbeidet vil pågå hele natten, men skipet ligger stabilt.

Ved 14-tiden lørdag sendte Cruiseskipet Viking Sky ut en mayday-melding om at det drev mot land utenfor Hustadvika i Fræna kommune i Møre og Romsdal. Lørdag kveld pågår redningsaksjonen for fullt, til tross for mørket som har falt på.

Det er svært høye bølger i området, og Hovedredningssentralen Sør-Norge (HRS) har sendt flere helikoptre og fartøy mot stedet.

Hovedredningssentralen opplyser til NTB at flesteparten av de rundt 900 passasjerene kommer fra USA og Storbritannia. Besetningen består også av ulike nasjonaliteter.

– Vi skal holde på hele natten, sier pressekontakt Borghild Eldøen ved HRS til NTB.

– Det er en pågående redningsaksjon som forandrer seg hele tiden. Skipet har nå én motor som fungerer og ett anker. Vi prøver å få slepetau oppi skipet så det ikke driver mot land, opplyste Eldøen rundt 18.30.

Eldøen sier til VG klokka 20 at 115 personer er blitt evakuert fra cruiseskipet, og at åtte av disse er skadd. Passasjerer som er kommet i land, forteller om kuttskader fra knust glass, blant annet. Noen ble redde under evakueringen, men redningsmannskapene får skryt.

Ifølge Christer Ekeroth i den svenske sjø- og flyredningssentralen har HRS takket nei til hjelp med evakueringen.

– Vi har tilbudt vår hjelp, men de trenger den ikke, sier Ekeroth til Expressen.

Frakteskip fikk også trøbbel

Også et frakteskip, som ifølge NRK var i området for å hjelpe det havarerte cruiseskipet, har fått trøbbel på Hustadvika, et drøyt 10 nautiske mil langt åpent havstykke i skipsleia mellom Molde og Kristiansund.

Frakteskipet har fått motorstans, og også der må mannskapet evakueres. Dermed blir evakueringen av cruiseskipet forsinket. Ifølge NRK frakter det tømmer, og noe av dette skal ha havnet i sjøen.

– Lasteskipet Hagland Captain mistet rett før klokka 19 motorkraft og fikk slagside i området hvor cruiseskipet er i. To redningshelikoptre er omdirigert for å bistå denne havaristen. Evakueringen fra cruiseskip blir noe forsinket, men alle om bord der anses som trygge, melder HRS.

Evakueres

Helikoptrene som bidrar i redningsarbeidet, frakter 20 til 30 passasjerer av gangen, opplyser innsatsleder Arnfinn Fedje til Romsdals Budstikke.

Politiet har etablert et mottak på land i Brynhallen. Det er HRS som koordinerer hjelpearbeidet, men både politi, sivilforsvaret, mange frivillige fra Røde Kors og Heimevernet bistår.

Leder i Bryn IL, Jo Potter Nerlandsrem, sier til Romsdals Budstikke at de vil gjøre det de kan for å hjelpe til.

– Idrettslaget mobiliserer nå. Folk i bygda er på vei til Brynhallen for å hjelpe til som best vi kan, sa han da evakueringen var igangsatt.

Fræna kommune har satt krisestab og bidrar ved Brynhallen.

Dårlig vær

Gro Marte Strand, som bor i nærheten av stedet, sier det er voldsom vind, i tillegg til tåke og hagl.

– Det er ganske ille. I enkelte kast er det voldsomme bølger, sier hun til NTB.

Det er dårlig vær langs store deler av kysten i Norge lørdag. Lavtrykket fører til mye vind, høy vannstand og høye bølger. Det er også observert en del lyn langs kysten, skriver meteorologene på Twitter.

– Det er kraftig vind. Det kan se ut som det er sørvestlig liten storm i området. Det er sikkert ikke lett med vinden som er der nå, sier vakthavende meteorolog Unni Nilssen til NTB.

– Det er nokså kjent for å være et litt utsatt område, sier hun om Hustadvika.

– Hustadvika er historisk sett et havområde der det har vært en del ulykker, men hittil i år har det vært rolig, sier operasjonsleder Tor André Franck Gram i Møre og Romsdal politidistrikt.

Ifølge Marine Traffic var skipet på vei sørover mot Stavanger. Skipet seiler under norsk flagg og ble bygget i 2017.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse