Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
18 juni 2019 08:30
Del på Facebook
Bilde fra Marine Konstruksjoner. Illustrasjon: Gunnar Flusund
Bilde fra Marine Konstruksjoner. Illustrasjon: Gunnar Flusund
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I siste halvdel av 1980-tallet ble det utviklet en avansert og fremtidsrettet hurtigbåt i Nordmørsregionen. Hovedaktørene bak det spenstige prosjektet var Marine Konstruksjoner i Kristiansund og Mjosundet Båtbyggeri i Aure. Også Oddstøl Elektronikk var involvert.

Hydrocat var en avansert hydrofoilkatamaran som, i motsetning til de vanlige katamaranbåtene, ville bli løftet helt ut av vannet og gli på foilene med svært liten motstand. Den ville gi samme fart med bare halve motorkraften i forhold til en katamaranbåt, og derfor gi en svært gunstig drivstofføkonomi. Det ble laget en småskala-modell, som ble testkjørt med gode resultater. Dessverre ble Hydrocat-prosjektet lansert like oppunder den store bankkrisen på slutten av 1980-tallet, hvor mangel på lånekapital satte en stopper for bygging av den spennende båten. Hydrocaten var en fremtidsrettet båttype.

Kanskje man kunne relansert dette båtprosjektet i våre dager med hydrogenmotorer for trafikk i hurtigbåtruten mellom Kristiansund og Trondheim?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøI ein uttale til mellom anna E39 Ålesund til Molde, eller omvendt, uttaler Transportforvaltning Midt i SVV (05.03.24) mellom anna, ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøEg har vist til forpliktende mål i klimapolitikken. Med gjeldande tiltak er vi langt frå å oppnå dette målet.Så har ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrDet kloden ikke tåler, er enormt kraftkrevende ferger. Når Møreaksen avløser 3 fergesamband, blir enorme mengder elektrisitet frigitt, langt mer ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDet akkurat det eg sa, der må vere likhet mellom Loke og Tor. Også reduksjon av farta gjennom Tautratunellen frå ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrHurtige trafikkreduksjoner oppnås ved å redusere fartsgrensene i dag på allerede sterkt trafikkerte veier, slik som rundt Ålesund. Uten utviding ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøDette vil ramme alle, også der framskrivingane av trafikk er 50+. Naudsynt trafikkauke til å betale tilbake bompengefinansieringa. Sjøl om SVV ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse