Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
Kurt Helge Røsand
25 oktober 2019 13:19
Del på Facebook
Marco Polo besøkte Kristiansund i mars i år. Foto Kristiansund og Nordmøre Havn
Marco Polo besøkte Kristiansund i mars i år. Foto Kristiansund og Nordmøre Havn
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag 28. oktober anløper MS «Marco Polo» Kristiansund for andre gang i år. Nærmere 800 passasjer er om bord, de fleste briter. Dette er årets nest siste cruiseanløp, opplyser  Kristiansund og Nordmøre Havn.

Cruiseskipet skal ifølge planen ligge til kai i Kristiansund mellom klokken 09.00 og 15.00. «Marco Polo» er på vei til Nord-Norge med forventninger om å få oppleve det magiske nordlyset.

I Kristiansund er det som vanlig mange som vil oppleve Atlanterhavsveien. Allerede før cruiseskipet forlot London torsdag, hadde over en tredjedel av passasjerene forhåndsbestilt tur.

– Det blir en del busser utover til Averøya i løpet av formiddagen. De fleste velger å kombinere Atlanterhavsveien med enten Håholmen, Bergtatt eller Kvernes stavkirke. Det er positivt med spredning til ulike aktører, slik at flere kan ta del i verdiskapingen fra cruiseturismen, sier markedsansvarlig Erika Indergaard i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Lokale opplevelser

I Kristiansund sentrum er tilbudet til turistene noe redusert på denne tiden av året, men det er likevel nok å oppleve.

– For de som velger å bli i byen anbefaler vi blant annet Sundbåten, Kirkelandet kirke og Patrick Volckmar. Museene er dessverre stengt for sesongen. Vi sender skipet informasjon om severdigheter, åpningstider, lokal handel og spisesteder på forhånd. Dessuten kan de hente seg bykart flere steder. Servicekontoret er behjelpelige her, siden vi ikke har noen bemannet turistinformasjon, sier produktsjef Synnøve Henden i Visit Nordvest.

I løpet av det 13 netter lange cruiset ut fra Tilbury (London), skal skipet også besøke Olden, Alta, Honningsvåg, Tromsø, Narvik og Bergen.

«Marco Polo» opereres av britiske Cruise & Maritime Voyages. Skipet ble bygget i 1965 og restaurert i 1993. Kapasiteten er 800 passasjerer. Skipet er 176 meter og 22.000 bruttotonn.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 2 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 3 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 3 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Ketil Strand Andersen 7 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse