Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen for rapporten
Ytring
Redaksjonen for rapporten
22 mai 2020 17:04
Del på Facebook
Reindrifta er under angrep fra nær sagt alle kanter, fra statlige reguleringer, gruver, turistanlegg og først og fremst vindkraft. Illustrasjon: Reindrift ved Nattvann (Idjajávri) to mil utenfor Karasjok. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Reindrifta er under angrep fra nær sagt alle kanter, fra statlige reguleringer, gruver, turistanlegg og først og fremst vindkraft. Illustrasjon: Reindrift ved Nattvann (Idjajávri) to mil utenfor Karasjok. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den pågående utbygging av vindkraft i Norge, der enorme tidligere inngrepsfrie naturområder blir omgjort til industriområder, er en katastrofe for natur, naturmangfold og friluftsliv. Utbygginga er også en fallitt for areal- og naturforvaltning, fordi dette skjer utenfor normal arealforvaltning og plan- og bygningslov og fordi miljømyndighetene er satt helt på sidelinja. Konsekvensutredningene er oftest utført av selskap med nær tilknytning til vindkraftbransjen, og beslutningsgrunnlaget er svært mangelfullt og ubalansert. Likevel blir slike utredninger lagt til grunn for konsesjonsbehandlinga. En stor del av utbygginga foregår i samiske reindriftsområder, stikk i strid med Norges forpliktelser til å ivareta naturgrunnlaget for samisk kultur.

Dette er noen av konklusjonene i en undersøkelse om vindkraft og reindrift som Naturvernforbundet i Ávjovárri og Motvind Nord har under arbeid, og som skal publiseres før sommeren.

Vi har undersøkt erfaringene med vindkraft og vindkraftplaner hos ei rekke reinbeitedistrikter, og det viser seg at ofte har inngrepa langt større negative virkninger enn forutsatt når det er gitt konsesjon.

Vi har også undersøkt ulike organisasjoner og institusjoners holdninger til vindkraft i reindriftsområder. Ikke overraskende ønsker vindkraftbransjen med støttespillere fortsatt utbygging, sjøl der reindrifta protesterer. Flere av de spurte distanserer seg fra problemstillinga med å si at reindrifta ikke er deres bord. På den andre sida sier de fleste natur- og miljøorganisasjoner, samiske organisasjoner og noen politiske partier at vindkraft ikke bør bygges i reinbeiteområder.

Naturraseringene som nå pågår i vindkraftverkene Øyfjellet i Vefsn, Kvitfjell/Raudfjell i Tromsø og på Fosen, sammen med flere tilsvarende og større planer, vekker avsky og fortvilelse i det ganske land. Mistilliten overfor myndighetene som lar dette skje, vokser for hver dag, og det er forståelig at det brukes harde ord som «voldtekt av natur», «grønn kolonisering», «overgrep», «rasisme», «ny fornorsking», «kulturmord», «etnisk rensing», m. m.

Sjøl om vi ennå trenger et par uker til å få rapporten ferdig, går vi nå ut med noen foreløpige konklusjoner. Vi gjør det i håp om å kunne bidra til at alle som vil forsvare natur og miljø og grunnlaget for reindrift og samisk kultur, nå vil prioritere kampen mot raseringene og legge til side alt som kan hindre et samarbeid.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse