Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
02 september 2020 09:11
Del på Facebook
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En nøytral og grundig utredning av den alternative fjordkryssingen av Romsdalsfjorden er ikke utført.

Det bør den definitivt, for rapporten/anslagene til Statens Vegvesen region Midt og den erfarne «veg-konsulenten» Jan Erik Horgen sin gjennomgang av vurderinger og tall spriker omkring 30 milliard kroner.  Å bruke en tusendel av differansen for å sammenligne og avklare både tallene og løsningene for de to alternativene er et legitimt krav og en opplagt nødvendighet.

  1. Økonomi. De ekstreme kostnadene og omtalte sprik er hovedpunktet.
  2. 10-20-50 år... Er differansen årlig kr 500.000 i RA sin favør?
  3. Reiselengde, reisetid og trafikkanalyser spriker. «Hvor skal du» er relevant spørsmål?
  4. Høydeforskjeller. Kan høydeforskjellene halveres med Romsdalsaksen?
  5. Tunneler, sikkerhet og redning. Omfang/lengder med mer. Sikkerhet vs. kostnader?
  6. Avklare teknisk utvikling - nye løsninger med raskere, sterkere bruer til lavere pris?
  7. Avklaringer som inkluderer både RA og MA-traseen.
  8. Veøy. RA kan gi adgang til attraksjonen om ønskelig. KAN gi, må ikke, men bør?
  9. Turisme og muligheter. RA i celeber lenke med Atlanterhavsvegen og Trollstigen?
  10. Uryddig og kanskje ulovlig avstemming/vedtak 11.12.2013 i fylkestinget? Sakspapir var ikke utsendt på forhånd. Privatpersoner krever svar fra fylkets kontrollutvalg!
  11. Nei til bompenger for gjennomgangstrafikk via «Molde bypakke» fra/til - sør/nord?
  12. Fannestranda og oppsitterne der. Stor misnøye, og FB-side opprettet. Berettiget?
  13. 6-8 rundkjøringer øst for sentrum er håpløs kombinasjon med en Europaveg!
  14. Tautratunnelen er verstingen i MA-lenken, og unødvendig for fastlandsforbindelse!
  15. Med RA er også tunnel fra Ørskogfjellet til Vik unødvendig. Ekstrem pengesløsing!
  16. Unngå «Steinkjer-tabben». Der angrer de kraftig på trafikk gjennom sentrum!
  17. Sambruken med «Eksportvegen» E136. E39 og E136 med felles veg helt til Hjelvika!
  18. Rapport fra HR-Prosjekt: RA gir 5,2 mrd. bedre samfunnsnytte enn MA?
  19. Gallup utført av Sentio: kun 1 av 6 ønsker undersjøisk kryssing av Romsdalsfjorden.
  20. 11565 har signert «KRAV OM UTREDNING AV ROMSDALSAKSEN» 800 manuelt og 10765 elektronisk på romsdalsaksen.no (underskriftskampanje)

Ingen er eier sannheten, men sprikende tall og påstander krever på en nøytral og grundig utredning av det i kroner klart største prosjektet i fylket. Det dreier seg jo om pengebruk fra vår felles lommebok

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse