Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
02 september 2020 09:11
Del på Facebook
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Romsdalsaksen slik den er tenkt. Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En nøytral og grundig utredning av den alternative fjordkryssingen av Romsdalsfjorden er ikke utført.

Det bør den definitivt, for rapporten/anslagene til Statens Vegvesen region Midt og den erfarne «veg-konsulenten» Jan Erik Horgen sin gjennomgang av vurderinger og tall spriker omkring 30 milliard kroner.  Å bruke en tusendel av differansen for å sammenligne og avklare både tallene og løsningene for de to alternativene er et legitimt krav og en opplagt nødvendighet.

  1. Økonomi. De ekstreme kostnadene og omtalte sprik er hovedpunktet.
  2. 10-20-50 år... Er differansen årlig kr 500.000 i RA sin favør?
  3. Reiselengde, reisetid og trafikkanalyser spriker. «Hvor skal du» er relevant spørsmål?
  4. Høydeforskjeller. Kan høydeforskjellene halveres med Romsdalsaksen?
  5. Tunneler, sikkerhet og redning. Omfang/lengder med mer. Sikkerhet vs. kostnader?
  6. Avklare teknisk utvikling - nye løsninger med raskere, sterkere bruer til lavere pris?
  7. Avklaringer som inkluderer både RA og MA-traseen.
  8. Veøy. RA kan gi adgang til attraksjonen om ønskelig. KAN gi, må ikke, men bør?
  9. Turisme og muligheter. RA i celeber lenke med Atlanterhavsvegen og Trollstigen?
  10. Uryddig og kanskje ulovlig avstemming/vedtak 11.12.2013 i fylkestinget? Sakspapir var ikke utsendt på forhånd. Privatpersoner krever svar fra fylkets kontrollutvalg!
  11. Nei til bompenger for gjennomgangstrafikk via «Molde bypakke» fra/til - sør/nord?
  12. Fannestranda og oppsitterne der. Stor misnøye, og FB-side opprettet. Berettiget?
  13. 6-8 rundkjøringer øst for sentrum er håpløs kombinasjon med en Europaveg!
  14. Tautratunnelen er verstingen i MA-lenken, og unødvendig for fastlandsforbindelse!
  15. Med RA er også tunnel fra Ørskogfjellet til Vik unødvendig. Ekstrem pengesløsing!
  16. Unngå «Steinkjer-tabben». Der angrer de kraftig på trafikk gjennom sentrum!
  17. Sambruken med «Eksportvegen» E136. E39 og E136 med felles veg helt til Hjelvika!
  18. Rapport fra HR-Prosjekt: RA gir 5,2 mrd. bedre samfunnsnytte enn MA?
  19. Gallup utført av Sentio: kun 1 av 6 ønsker undersjøisk kryssing av Romsdalsfjorden.
  20. 11565 har signert «KRAV OM UTREDNING AV ROMSDALSAKSEN» 800 manuelt og 10765 elektronisk på romsdalsaksen.no (underskriftskampanje)

Ingen er eier sannheten, men sprikende tall og påstander krever på en nøytral og grundig utredning av det i kroner klart største prosjektet i fylket. Det dreier seg jo om pengebruk fra vår felles lommebok

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrDet betyr at E39 Vik-Molde er prioritert for oppstart første seks år. God helg til deg også.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøVi får konkludere medat vi ikkje blir samde om kva som er konklusjonen i SVV sitt innspel til ny NTP. ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrTabell 4.3 på side 49 har 14 kolonner (inklusive de med kun grafikk), hvor kolonne 2 angir navnet på prosjektet. ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Skrot fergene
@Terje SundsbøTabell 4.3, kolonner for avsette midler periode 23-. Der finn eg ikkje beløp. Kanskje tar eg feil?
Terje Sundsbø 4 dager siden Grunnsolide Møreaksen
@Tor HansenHvilke penger finnes allerede for fastlandsforbindelse til Gossen? Tror du pengene til Kjerringsundet vil være tilgjengelig? Fastlandsforbindelse til Otrøya og ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Skrot fergene
@Geir Ole SætremyrI tabell 4.3 på side 49 er det ulike tall for «Lønnsomhet» og «Kostnad». Hvilken kolonne mener du angir avsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse