Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Berit Tønnesen / Jonas Gahr Støre
Ytring
28 januar 2021 20:27
Del på Facebook
Jonas Gahr Støre, leder (Ap) og Berit Tønnesen, 3. kandidat Stortingsvalget (Ap).  Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix og OTEK Møre og Romsdal.
Jonas Gahr Støre, leder (Ap) og Berit Tønnesen, 3. kandidat Stortingsvalget (Ap).  Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix og OTEK Møre og Romsdal.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av: Berit Tønnesen, 3. kandidat Stortingsvalget (Ap) og Jonas Gahr Støre, leder (Ap)

Arbeiderpartiet vil halvere billettprisen på ferge. Med en Ap-ledet regjering til høsten, blir dette en realitet, og første skritt tas i første statsbudsjett.

Prisen på fergebilletten kan synes uviktig for dem som bor i store byer med kort vei til jobb. For folk i Møre og Romsdal som er avhengig av ferge, er det snakk om betydelige kostnader. Et eksempel er dagpendling mellom Smøla og Kristiansund som får en årlig reisekostnad på over 70 000 kr, og dette forutsetter kjøp av autopass-avtale og 50% rabatt! Du må fylle på rabattavtalen 19 gang pr år til en sum av 3 700 kr for hver påfylling. Så er det bare å regne på hva det koster for de som ikke har råd til rabattavtalen… klart dette gjør et dypt innhugg i privatøkonomien.

Folk forteller at de har vurdert å flytte, si opp jobben, eller kutte i fritidsaktivitetene for barna. Sånn kan vi ikke ha det, vi vil ha et land med mindre forskjeller, sterkere fellesskap, der folk skal leve livene sine også ved kysten og fjordene.

En av årsakene til at billettprisene har steget så voldsomt de siste årene, er regjeringens omlegging av inntektssystemet for fylkene – dette stemte Ap imot. For fergefylket Møre og Romsdal utgjorde omleggingen betydelige kutt i overføringene fra staten. Prisen for dette må vanlige folk betale. Det er dette vi i Arbeiderpartiet skal rette opp.

For oss handler det om rettferdighet, om at det må bli vanlige folk sin tur, men også noe mer: ambisjonene for Norge som nasjon.. De senere årene har vi sett en negativ utvikling der vi nå eksporterer mindre. Det betyr at regjeringen har feilet med sitt viktigste, prosjekt; en omstilling av økonomien til tiden etter oljealderen.

Arbeiderpartiet har et ambisiøst mål om 50 prosent vekst i norsk eksport fram til 2030. Da må det satses over hele landet, ikke minst langs kysten. Flere av eksportnæringene med størst vekstpotensial ligger nettopp her. De kan ikke vokse uten at folk etablerer seg og trives nær jobbene de tilbyr, med mulighet til pendling uten for store kostnader.

Halvering av fergebillettprisen, sammen med økt pendlerfradrag, er derfor helt håndfaste tiltak for Arbeiderpartiets store prosjekt: en ny start i Norge, der det blir vanlige folks tur. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse