Av: Berit Tønnesen, 3. kandidat Stortingsvalget (Ap) og Jonas Gahr Støre, leder (Ap)
Arbeiderpartiet vil halvere billettprisen på ferge. Med en Ap-ledet regjering til høsten, blir dette en realitet, og første skritt tas i første statsbudsjett.
Prisen på fergebilletten kan synes uviktig for dem som bor i store byer med kort vei til jobb. For folk i Møre og Romsdal som er avhengig av ferge, er det snakk om betydelige kostnader. Et eksempel er dagpendling mellom Smøla og Kristiansund som får en årlig reisekostnad på over 70 000 kr, og dette forutsetter kjøp av autopass-avtale og 50% rabatt! Du må fylle på rabattavtalen 19 gang pr år til en sum av 3 700 kr for hver påfylling. Så er det bare å regne på hva det koster for de som ikke har råd til rabattavtalen… klart dette gjør et dypt innhugg i privatøkonomien.
Folk forteller at de har vurdert å flytte, si opp jobben, eller kutte i fritidsaktivitetene for barna. Sånn kan vi ikke ha det, vi vil ha et land med mindre forskjeller, sterkere fellesskap, der folk skal leve livene sine også ved kysten og fjordene.
En av årsakene til at billettprisene har steget så voldsomt de siste årene, er regjeringens omlegging av inntektssystemet for fylkene – dette stemte Ap imot. For fergefylket Møre og Romsdal utgjorde omleggingen betydelige kutt i overføringene fra staten. Prisen for dette må vanlige folk betale. Det er dette vi i Arbeiderpartiet skal rette opp.
For oss handler det om rettferdighet, om at det må bli vanlige folk sin tur, men også noe mer: ambisjonene for Norge som nasjon.. De senere årene har vi sett en negativ utvikling der vi nå eksporterer mindre. Det betyr at regjeringen har feilet med sitt viktigste, prosjekt; en omstilling av økonomien til tiden etter oljealderen.
Arbeiderpartiet har et ambisiøst mål om 50 prosent vekst i norsk eksport fram til 2030. Da må det satses over hele landet, ikke minst langs kysten. Flere av eksportnæringene med størst vekstpotensial ligger nettopp her. De kan ikke vokse uten at folk etablerer seg og trives nær jobbene de tilbyr, med mulighet til pendling uten for store kostnader.
Halvering av fergebillettprisen, sammen med økt pendlerfradrag, er derfor helt håndfaste tiltak for Arbeiderpartiets store prosjekt: en ny start i Norge, der det blir vanlige folks tur.