Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Del på Facebook
Finn Arne Follestad (t.v.), fylkesleder Møre og Romsdal INP og Owe Ingemann Waltherzøe, leder Industri- og næringspartiet (INP). Foto: INP
Finn Arne Follestad (t.v.), fylkesleder Møre og Romsdal INP og Owe Ingemann Waltherzøe, leder Industri- og næringspartiet (INP). Foto: INP
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Finn Arne Follestad, Fylkesleder Møre og Romsdal INP og Owe Ingemann Waltherzøe, Leder Industri- og næringspartiet (INP)

Som en av hovednyhetene på NRK Dagsrevyen 28.01.21, står nestleder i Arbeiderpartiet og fronter partiets plan for distriktsvennlig politikk fra høsten 2021. De ønsker å halvere utgiftene til ferger i kystdistriktene. De vil finne inndekning på tiltaket i beste Ap-stil, ved å heve skatter og avgifter på et annet område.

At Arbeiderpartiet kommer med slike utspill nå, i oppstarten av årets valgkamp er jo ikke overraskende, de har tapt mye til Senterpartiet den siste tiden. De må nå ut og markere seg, og lovnader med lette på et punkt medfører automatisk inndekning i form av økte avgifter på en annen side. Her gir man med en hånd samtidig som man grabber til seg med en annen.

Industri- og Næringspartiet (INP) er et nytt parti som stiller til valg i alle 19 valgdistrikt, med sterkt fokus på utvikling av våre distrikter. I vår gjennomgang av eksisterende budsjetter, finner vi rom for å finansiere alle fergestrekninger over dagens Statsbudsjett. Her handler det om prioriteringer, og hva vi verdsetter mest. Ap har i sin deltakelse i de forskjellige fylkeskommuner, fremmet og støttet vedtak som har medført en ekstrem økning av fergetakstene. Dette ved å prioritere utskifting av eksisterende og velfungerende lavutslippsferger, til det de velger å kalle nullutslippsferger. Satsingen har vært tenkt støttet av nasjonale midler, uten at det foreligger garantier for inndekning av utgiftene det ville medføre.

Utskiftingen påfører den enkelte fylkeskommune store utgifter til etablering og oppbygging av ny infrastruktur til disse elektriske fergene. Man vedtok også en differensiering av prisene, som prioriterte elbiler. Dermed ble trafikantene tvunget til å velge mellom å kjøpe seg ny, elektrisk bil, eller å betale blodpris på fergen. Norge er et langstrakt land, alle har ikke muligheter for å ta det elektriske valget på transportmiddel, infrastrukturen er ikke på plass.

INP har det klare standpunkt, at fergeforbindelser er en del av veinettet og derfor ikke skal være en tilleggsbeskatning for befolkning og transportører i distriktene. Vi benytter fergene fremfor å bygge dyre broer, som skal forbinde de forskjellige regionene av fylkene.

INP ser ikke behov for å øke avgiftsnivå og billettpriser for å opprettholde et godt fergenettverk. Statens inntekter på kjøp og bruk av private biler gir full inndekning på vedlikehold og oppgradering av dagens riks- og fylkes nett. Å satse på storstilt elektrifisering av samfunnet resulterer også i økte utgifter for industri og den generelle befolkning.

Snart kommer dagen hvor velgerne kan ta standpunkt i forhold til økte avgifter og priser. 13 september går landet til valg. Det nye Stortinget bør bestå av flere som satser på distriktenes utvikling, og som ikke bare fronter det som et løfte for stemmefiske. Stem nytt! Stem INP! Og få litt mer fornuft inn på Stortinget ved neste valg. Det finnes muligheter for å ivareta og utvikle våre distrikter, det handler om viktige og riktige prioriteringer.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
Klippfiskadagan 2023

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Hvis man er så opptatt av redelighet så bør man vel ikke utelate kostnadene for fastland til to øykommuner ??
Terje Sundsbø 4 dager siden Rasmussen hører på velgerne
@Øyvind HoksnesDessverre for dem - en bortkastet stemme.
Terje Sundsbø 4 dager siden Romsdalsaksen uaktuell
@Geir M PunnerudMøreaksen er raskeste trasé for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. Man bygger ikke en ny vei for et lite ...
Øyvind Hoksnes 4 dager siden Rasmussen hører på velgerne
@Terje SundsbøNoen stemmer nok Frp for å stoppe MA, uvisst av hvilken grunn og de vil heller ikke oppgi grunn. 
Øyvind Hoksnes 4 dager siden Møreaksen kan bli sentral i valgkampen
Uansett så går politiske stemmer foran arrangerte spørreundersøkelser. Sist spørreundersøkelse var det dødt løp.
Geir M Punnerud 4 dager siden Romsdalsaksen uaktuell
R.R. Møreaksen er uaktuelt for mesteparten av Møre og Romsdal sine innbyggere. Når skal du forstå det?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte