Annonse
KSU – Vipps – desktop
Finn Arne Follestad og Owe Ingemann Waltherzøe
Ytring
Finn Arne Follestad og Owe Ingemann Waltherzøe
30 januar 2021 23:41
Del på Facebook
Finn Arne Follestad (t.v.), fylkesleder Møre og Romsdal INP og Owe Ingemann Waltherzøe, leder Industri- og næringspartiet (INP). Foto: INP
Finn Arne Follestad (t.v.), fylkesleder Møre og Romsdal INP og Owe Ingemann Waltherzøe, leder Industri- og næringspartiet (INP). Foto: INP
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Finn Arne Follestad, Fylkesleder Møre og Romsdal INP og Owe Ingemann Waltherzøe, Leder Industri- og næringspartiet (INP)

Som en av hovednyhetene på NRK Dagsrevyen 28.01.21, står nestleder i Arbeiderpartiet og fronter partiets plan for distriktsvennlig politikk fra høsten 2021. De ønsker å halvere utgiftene til ferger i kystdistriktene. De vil finne inndekning på tiltaket i beste Ap-stil, ved å heve skatter og avgifter på et annet område.

At Arbeiderpartiet kommer med slike utspill nå, i oppstarten av årets valgkamp er jo ikke overraskende, de har tapt mye til Senterpartiet den siste tiden. De må nå ut og markere seg, og lovnader med lette på et punkt medfører automatisk inndekning i form av økte avgifter på en annen side. Her gir man med en hånd samtidig som man grabber til seg med en annen.

Industri- og Næringspartiet (INP) er et nytt parti som stiller til valg i alle 19 valgdistrikt, med sterkt fokus på utvikling av våre distrikter. I vår gjennomgang av eksisterende budsjetter, finner vi rom for å finansiere alle fergestrekninger over dagens Statsbudsjett. Her handler det om prioriteringer, og hva vi verdsetter mest. Ap har i sin deltakelse i de forskjellige fylkeskommuner, fremmet og støttet vedtak som har medført en ekstrem økning av fergetakstene. Dette ved å prioritere utskifting av eksisterende og velfungerende lavutslippsferger, til det de velger å kalle nullutslippsferger. Satsingen har vært tenkt støttet av nasjonale midler, uten at det foreligger garantier for inndekning av utgiftene det ville medføre.

Utskiftingen påfører den enkelte fylkeskommune store utgifter til etablering og oppbygging av ny infrastruktur til disse elektriske fergene. Man vedtok også en differensiering av prisene, som prioriterte elbiler. Dermed ble trafikantene tvunget til å velge mellom å kjøpe seg ny, elektrisk bil, eller å betale blodpris på fergen. Norge er et langstrakt land, alle har ikke muligheter for å ta det elektriske valget på transportmiddel, infrastrukturen er ikke på plass.

INP har det klare standpunkt, at fergeforbindelser er en del av veinettet og derfor ikke skal være en tilleggsbeskatning for befolkning og transportører i distriktene. Vi benytter fergene fremfor å bygge dyre broer, som skal forbinde de forskjellige regionene av fylkene.

INP ser ikke behov for å øke avgiftsnivå og billettpriser for å opprettholde et godt fergenettverk. Statens inntekter på kjøp og bruk av private biler gir full inndekning på vedlikehold og oppgradering av dagens riks- og fylkes nett. Å satse på storstilt elektrifisering av samfunnet resulterer også i økte utgifter for industri og den generelle befolkning.

Snart kommer dagen hvor velgerne kan ta standpunkt i forhold til økte avgifter og priser. 13 september går landet til valg. Det nye Stortinget bør bestå av flere som satser på distriktenes utvikling, og som ikke bare fronter det som et løfte for stemmefiske. Stem nytt! Stem INP! Og få litt mer fornuft inn på Stortinget ved neste valg. Det finnes muligheter for å ivareta og utvikle våre distrikter, det handler om viktige og riktige prioriteringer.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasJa, då er nok bekymringa i KS2 rapporten for Kjerringsundet legitim. Er Aukra kommune kredittverdig i 35 år etter eventuell ...
Arne Almaas 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøHvis vi legger til de ekstra ressursene som angitt:30 milliarder m³ gass tilsvarer 29,55 millioner Sm³ o.e.50 milliarder m³ gass ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasDu kan regne du også: Ormen Lange Fase 3 åpner for at feltet kan øke gassproduksjonen med 30-50 milliarder kubikkmeter ...
Arne Almaas 8 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDet er ikke mitt lodd i livet å finne ny gass for det britiske markedet. Jeg belyser fakta tatt fra ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu har definitivt ikkje studert massedisponeringa i dokumenta som SVV har lagt fram. 
Terje Sundsbø 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvor stor andel av Storbritannia sine årlige gassbehov dekker Nyhamna? Med en levetid på bare vel 4 år, hvor skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse