fbpx
Annonse
Annonse
Finn Arne Follestad (t.v.), fylkesleder Møre og Romsdal INP og Owe Ingemann Waltherzøe, leder Industri- og næringspartiet (INP). Foto: INP
Finn Arne Follestad (t.v.), fylkesleder Møre og Romsdal INP og Owe Ingemann Waltherzøe, leder Industri- og næringspartiet (INP). Foto: INP
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Av Finn Arne Follestad, Fylkesleder Møre og Romsdal INP og Owe Ingemann Waltherzøe, Leder Industri- og næringspartiet (INP)

Som en av hovednyhetene på NRK Dagsrevyen 28.01.21, står nestleder i Arbeiderpartiet og fronter partiets plan for distriktsvennlig politikk fra høsten 2021. De ønsker å halvere utgiftene til ferger i kystdistriktene. De vil finne inndekning på tiltaket i beste Ap-stil, ved å heve skatter og avgifter på et annet område.

At Arbeiderpartiet kommer med slike utspill nå, i oppstarten av årets valgkamp er jo ikke overraskende, de har tapt mye til Senterpartiet den siste tiden. De må nå ut og markere seg, og lovnader med lette på et punkt medfører automatisk inndekning i form av økte avgifter på en annen side. Her gir man med en hånd samtidig som man grabber til seg med en annen.

Industri- og Næringspartiet (INP) er et nytt parti som stiller til valg i alle 19 valgdistrikt, med sterkt fokus på utvikling av våre distrikter. I vår gjennomgang av eksisterende budsjetter, finner vi rom for å finansiere alle fergestrekninger over dagens Statsbudsjett. Her handler det om prioriteringer, og hva vi verdsetter mest. Ap har i sin deltakelse i de forskjellige fylkeskommuner, fremmet og støttet vedtak som har medført en ekstrem økning av fergetakstene. Dette ved å prioritere utskifting av eksisterende og velfungerende lavutslippsferger, til det de velger å kalle nullutslippsferger. Satsingen har vært tenkt støttet av nasjonale midler, uten at det foreligger garantier for inndekning av utgiftene det ville medføre.

Utskiftingen påfører den enkelte fylkeskommune store utgifter til etablering og oppbygging av ny infrastruktur til disse elektriske fergene. Man vedtok også en differensiering av prisene, som prioriterte elbiler. Dermed ble trafikantene tvunget til å velge mellom å kjøpe seg ny, elektrisk bil, eller å betale blodpris på fergen. Norge er et langstrakt land, alle har ikke muligheter for å ta det elektriske valget på transportmiddel, infrastrukturen er ikke på plass.

INP har det klare standpunkt, at fergeforbindelser er en del av veinettet og derfor ikke skal være en tilleggsbeskatning for befolkning og transportører i distriktene. Vi benytter fergene fremfor å bygge dyre broer, som skal forbinde de forskjellige regionene av fylkene.

INP ser ikke behov for å øke avgiftsnivå og billettpriser for å opprettholde et godt fergenettverk. Statens inntekter på kjøp og bruk av private biler gir full inndekning på vedlikehold og oppgradering av dagens riks- og fylkes nett. Å satse på storstilt elektrifisering av samfunnet resulterer også i økte utgifter for industri og den generelle befolkning.

Snart kommer dagen hvor velgerne kan ta standpunkt i forhold til økte avgifter og priser. 13 september går landet til valg. Det nye Stortinget bør bestå av flere som satser på distriktenes utvikling, og som ikke bare fronter det som et løfte for stemmefiske. Stem nytt! Stem INP! Og få litt mer fornuft inn på Stortinget ved neste valg. Det finnes muligheter for å ivareta og utvikle våre distrikter, det handler om viktige og riktige prioriteringer.

Du må være logget inn for å kommentere.


Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

KOMMENTARARKIV FRA TIDLIGERE KOMMENTARSYSTEM. KOMMENTARER LAGT TIL HER, BLIR ALDRI SYNLIGE. BRUK AKTIVT KOMMENTARSYSTEM OVER

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Årbok - Nordmøre Historielag
Annonse
Årbok - Nordmøre Historielag

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Skal bostøtte være en løsning mot vedvarende høye strømpriser i pressområder i Norge?Kraftforbruket innenlands må løsrives fra Nordpool og priser ...
Bjørn Nøstvold 1 dager siden Vedum: Ingen mirakelkur mot høye strømpriser
Kraftforbruket innenlands må løsrives fra Nordpool og priser som varierer med europeiske priser. Folket som eiere av storparten av kraftproduksjonen ...
Reknar med at miljøpartiet FRP også ønsker å stoppe miljøverstingene Hafast, Hordfast, Borgundfjordtunnellen også. Frank har verkeleg snudd i miljøsaka ...
Kan ikke noen ta et luftfoto, eller et kart, og tegne en rød strek der trappen skal gå?
Ketil Strand Andersen 2 dager siden «How dare U?»
Spot on!!
Glimrende  👋 like greit å gå rett på sak med ein gang!Terningkast 10!
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte