MDG sitt forslag i fylkesutvalget forleden, var at forbindelsen mellom Otrøya og Gossen over Kjerringsundet skal frikobles i forhold til Møreaksen. Ved avstemminga ble resultatet: 5 for - 8 mot. Merkelig avstemming, for Møreaksen AS har gjentatte ganger hevdet at Møreaksen kun omfatter Tautratunnelen, Julsundbrua og sammenkoblingen mellom nevnte.
Forbindelsen over Kjerringsundet mellom Otrøya og Gossen gir begge øyene flere muligheter til fastlandsforbindelse. Julsundbrua er et av alternativene, og med stor sannsynlighet det mest krevende og kostbare. De to andre alternativene vil ikke være del av stamvegen, slik som Julsundbrua er tenkt som del av Møreaksen.
Økonomisk tyngdepunkt for de to øyene er åpenbart Nyhamna på Gossen. En fast forbindelse mellom Nyhamna mot området ved Tornes er et godt alternativ som bør undersøkes nærmere. Det er ca 27 km fra Nyhamna via Tornes og videre til knutepunktet Årø i Molde. Fra Nyhamna til Årø via Julsundbrua er ca 34 km – differanse ca 7km. Kombinasjon med lav og høg bru, flytebru med seksjon som kan åpnes/lukkes og undersjøisk tunnel er blant alternativene, men det er ukjent for meg om noen av de er utredet.
Et annet alternativ som Romsdalsaksen AS har lansert tar utgangspunkt fra den nye forbindelsen over Kjerringsundet. Alternativet er ikke utredet, men ideen er å benytte flytebruer kombinert med en seksjon som kan åpnes og lukkes. Et punkt på den nye traseen over Kjerringsundet og Seterneset litt syd for Hollingen er endepunktene.
Mangler fersk statistikk for fergestrekningene til Otrøya og Gossen, men tidligere tall viser at trafikken til Gossen er omkring det doble i forhold til Otrøya. Slik sett kan forbindelse til Gossen eller til Kjerringsundet fungere bra.
Forbindelse over Kjerringsundet gir effekt for Aukra og tidligere Midsund kommune, og langt bedre når den suppleres med landfast forbindelse. Kostnader, nytte og avstander er blant stikkordene, og to færre fergesamband gir en solid oppside. Tautratunnelen og ny tunnel til Ørskogfjellet kan droppes til nytte for økonomi, miljø og trivsel.
Illustrasjonen viser de tre alternativene fastlandsforbindelsene som er nevnt over, og kanskje finnes andre løsninger. Den viser ellers Romsdalsaksen sin løsning til Lønset, samt alternativet til Hjelset. Lønset er best for Molde og ytre Romsdal, og Hjelset for Nordmøre. Ettersom Lønset–Hjelset skal oppgraderes, er nok Lønset mest realistisk.