fbpx
Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Leserinnlegg
Paul Andreas Hofseth
29 januar 2021 22:04
Illustrasjon: Vegar Clausen
Illustrasjon: Vegar Clausen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

MDG sitt forslag i fylkesutvalget forleden, var at forbindelsen mellom Otrøya og Gossen over Kjerringsundet skal frikobles i forhold til Møreaksen. Ved avstemminga ble resultatet: 5 for - 8 mot. Merkelig avstemming, for Møreaksen AS har gjentatte ganger hevdet at Møreaksen kun omfatter Tautratunnelen, Julsundbrua og sammenkoblingen mellom nevnte.

Forbindelsen over Kjerringsundet mellom Otrøya og Gossen gir begge øyene flere muligheter til fastlandsforbindelse. Julsundbrua er et av alternativene, og med stor sannsynlighet det mest krevende og kostbare. De to andre alternativene vil ikke være del av stamvegen, slik som Julsundbrua er tenkt som del av Møreaksen.

Økonomisk tyngdepunkt for de to øyene er åpenbart Nyhamna på Gossen. En fast forbindelse mellom Nyhamna mot området ved Tornes er et godt alternativ som bør undersøkes nærmere. Det er ca 27 km fra Nyhamna via Tornes og videre til knutepunktet Årø i Molde. Fra Nyhamna til Årø via Julsundbrua er ca 34 km – differanse ca 7km. Kombinasjon med lav og høg bru, flytebru med seksjon som kan åpnes/lukkes og undersjøisk tunnel er blant alternativene, men det er ukjent for meg om noen av de er utredet.

Et annet alternativ som Romsdalsaksen AS har lansert tar utgangspunkt fra den nye forbindelsen over Kjerringsundet. Alternativet er ikke utredet, men ideen er å benytte flytebruer kombinert med en seksjon som kan åpnes og lukkes. Et punkt på den nye traseen over Kjerringsundet og Seterneset litt syd for Hollingen er endepunktene.

Mangler fersk statistikk for fergestrekningene til Otrøya og Gossen, men tidligere tall viser at trafikken til Gossen er omkring det doble i forhold til Otrøya. Slik sett kan forbindelse til Gossen eller til Kjerringsundet fungere bra.

Forbindelse over Kjerringsundet gir effekt for Aukra og tidligere Midsund kommune, og langt bedre når den suppleres med landfast forbindelse. Kostnader, nytte og avstander er blant stikkordene, og to færre fergesamband gir en solid oppside. Tautratunnelen og ny tunnel til Ørskogfjellet kan droppes til nytte for økonomi, miljø og trivsel.

Illustrasjonen viser de tre alternativene fastlandsforbindelsene som er nevnt over, og kanskje finnes andre løsninger. Den viser ellers Romsdalsaksen sin løsning til Lønset, samt alternativet til Hjelset. Lønset er best for Molde og ytre Romsdal, og Hjelset for Nordmøre. Ettersom Lønset–Hjelset skal oppgraderes, er nok Lønset mest realistisk.

Du må være logget inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 måneder siden
    Hei Hofseth. 

    Eg fann det vanskeleg å forstå kva du ville med denne artikkelen. Det som iallefall er sikkert er at dersom RA blir bygd, vil 5000 øybuarar forbli øybuarar. Møreaksen løyser dette. Forenkla kan vi då seie at prisen på fastsamband på desse øyane må leggast opp på toppen av  prisen på Romsdalsaksen, for å oppnå same samfunnsnytte for regionen.

    Med Møreaksen vil tidlegare Midsund kommune bli landfast sørover og vestover gjennom E39. Som ein indirekte konsekvens vil også Aukra bli landfaste, gjennom Kjerringsundet. Dette er eit sjølvfinansierande prosjekt som blir betalt av ferjeavløysingsmiddel og ein kraftig eigenandel frå Aukra kommune.

    At Romsdalaksen skal snakke om flytebruer for øyane blir berre tullball.

KOMMENTARARKIV FRA TIDLIGERE KOMMENTARSYSTEM. KOMMENTARER LAGT TIL HER, BLIR ALDRI SYNLIGE. BRUK AKTIVT KOMMENTARSYSTEM OVER

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Lama Vik 13 timer siden Møreaksentoget går 13 september!
Frank. I staden for å ta invisteringane ut av fylket– kan du ikkje heller jobbe for å få ned bompengane? ...
"Og for de av oss som er mer opptatt av faktiske resultater enn av det politiske spillet, så er det ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Møreaksentoget går 13 september!
Nå må Frank Sve bestemme seg – er det bompengesnittene, med 3 på Sunnmøre, eller er det det ene bompengelånet, ...
Roy Gravdehaug 21 timer siden Bompenger vs. arbeidsplasser
Beklager at jeg kun har lest første avsnitt, men datt helt ut , I himmelens navn tar du dette fra ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Sylvi Listhaug taler mot bedre vitende
@Rolf Erik PedersenDet jeg viser til er data fra utredningene utført av ulike fagetater. Du misliker budbringeren, i dette tilfellet et sammendrag ...
Jan Rune Haukvik 23 timer siden Møreaksentoget går 13 september!
Sve driver valgkamp, og da stiger iallefall ikke faktanivået i hans propaganda. Her forsøker Sve å bygge opp under en ny ...

Mest aktive

  • Terje Sundsbø 166 comments
  • Lars Svein Valderhaug 110 comments
  • Lama Vik 35 comments
  • Jan Rune Haukvik 30 comments
  • Vidar Hölm 23 comments
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte