Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
29 januar 2021 22:04
Del på Facebook
Illustrasjon: Vegar Clausen
Illustrasjon: Vegar Clausen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

MDG sitt forslag i fylkesutvalget forleden, var at forbindelsen mellom Otrøya og Gossen over Kjerringsundet skal frikobles i forhold til Møreaksen. Ved avstemminga ble resultatet: 5 for - 8 mot. Merkelig avstemming, for Møreaksen AS har gjentatte ganger hevdet at Møreaksen kun omfatter Tautratunnelen, Julsundbrua og sammenkoblingen mellom nevnte.

Forbindelsen over Kjerringsundet mellom Otrøya og Gossen gir begge øyene flere muligheter til fastlandsforbindelse. Julsundbrua er et av alternativene, og med stor sannsynlighet det mest krevende og kostbare. De to andre alternativene vil ikke være del av stamvegen, slik som Julsundbrua er tenkt som del av Møreaksen.

Økonomisk tyngdepunkt for de to øyene er åpenbart Nyhamna på Gossen. En fast forbindelse mellom Nyhamna mot området ved Tornes er et godt alternativ som bør undersøkes nærmere. Det er ca 27 km fra Nyhamna via Tornes og videre til knutepunktet Årø i Molde. Fra Nyhamna til Årø via Julsundbrua er ca 34 km – differanse ca 7km. Kombinasjon med lav og høg bru, flytebru med seksjon som kan åpnes/lukkes og undersjøisk tunnel er blant alternativene, men det er ukjent for meg om noen av de er utredet.

Et annet alternativ som Romsdalsaksen AS har lansert tar utgangspunkt fra den nye forbindelsen over Kjerringsundet. Alternativet er ikke utredet, men ideen er å benytte flytebruer kombinert med en seksjon som kan åpnes og lukkes. Et punkt på den nye traseen over Kjerringsundet og Seterneset litt syd for Hollingen er endepunktene.

Mangler fersk statistikk for fergestrekningene til Otrøya og Gossen, men tidligere tall viser at trafikken til Gossen er omkring det doble i forhold til Otrøya. Slik sett kan forbindelse til Gossen eller til Kjerringsundet fungere bra.

Forbindelse over Kjerringsundet gir effekt for Aukra og tidligere Midsund kommune, og langt bedre når den suppleres med landfast forbindelse. Kostnader, nytte og avstander er blant stikkordene, og to færre fergesamband gir en solid oppside. Tautratunnelen og ny tunnel til Ørskogfjellet kan droppes til nytte for økonomi, miljø og trivsel.

Illustrasjonen viser de tre alternativene fastlandsforbindelsene som er nevnt over, og kanskje finnes andre løsninger. Den viser ellers Romsdalsaksen sin løsning til Lønset, samt alternativet til Hjelset. Lønset er best for Molde og ytre Romsdal, og Hjelset for Nordmøre. Ettersom Lønset–Hjelset skal oppgraderes, er nok Lønset mest realistisk.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 3 år siden
    Hei Hofseth. 

    Eg fann det vanskeleg å forstå kva du ville med denne artikkelen. Det som iallefall er sikkert er at dersom RA blir bygd, vil 5000 øybuarar forbli øybuarar. Møreaksen løyser dette. Forenkla kan vi då seie at prisen på fastsamband på desse øyane må leggast opp på toppen av  prisen på Romsdalsaksen, for å oppnå same samfunnsnytte for regionen.

    Med Møreaksen vil tidlegare Midsund kommune bli landfast sørover og vestover gjennom E39. Som ein indirekte konsekvens vil også Aukra bli landfaste, gjennom Kjerringsundet. Dette er eit sjølvfinansierande prosjekt som blir betalt av ferjeavløysingsmiddel og ein kraftig eigenandel frå Aukra kommune.

    At Romsdalaksen skal snakke om flytebruer for øyane blir berre tullball.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 10 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse