Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Frank Sve, fylkes- og gruppeleiar i MR FrP
Ytring
15 april 2021 09:40
Del på Facebook
Foto: Terje Pedersen / NTB
Foto: Terje Pedersen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I vår skal Stortinget behandle Nasjonal transportplan for perioden 2022 til 2033. Den inneholder forslag om en rekke vei- og jernbaneprosjekt som vil føre til nye klimagassutslipp.

Men politikarane kan påvirke kor store desse utsleppa skal bli ved å stille krav.

– Skal vi nå målene, blir dette eit viktig virkemiddel for å redusere utslippa i anleggsfasen, seier Helge Orten.

Er det verkeleg mulig å bløffe så fundamentalt, når regjeringa og leiaren i Transportkomiteen frontar bygging av landets verste prosjekt ang. både utslepp og miljø, nemleg Møreaksen?

Møreaksen skal byggjast med 1080 meter stigning i nord/sør trasé, rett igjennom Molde by med mange rundkøyringar der vogntoga på 40–50 tonn må ned i 0 kilometer i timen fleire gongar, totalt med tonnevis av utslepp i Norges verste miljøprosjekt.

At Helge Orten torer å nevne satsing på reduksjon av utslepp i vegbygging, er så til de grader frekt at det nesten ikkje er sidestykke.

Møreaksen har alternativ som omtrent ikkje har utslepp, ved Romsdalsaksen oppe på sjøen, eller fortsatt ferjer med 0 utslepp.

Eg er ingen miljøfanatikar, men til og med eg forstår godt når Lastebileigarforbundet forklarar det enorme drivstofforbruket som medgår på Møreaksen, og den enormt store risikoen for brann i slike svært djupe tunellar.

Djupe undersjøiske tunellar slik som Møreaksen ned på mange hundre meters djup, er alle yrkessjåførar og folk flest sin skrekk med tanke på brann.

Kvifor bygge slike miljøfiendtlige og farlige vegprosjekt Møreaksen, som spyr ut med utslepp og medfører negativitet kontra Romsdalsaksen eller fortsatt ferjer?

Vi i FrP tar også miljøet på alvor og viser det faktisk i praksis ved å skrote Møreaksen.

Høgre, Sp og Ap prater på inn og utpust om klimamål,kjøttskam, miljøfylke nummer 1, og vedtek urealistiske planar der til og med Kua vert snart forbudt, men i prosjekt som verkeleg fortureinar med gigantutslipp slik som Møreaksen, nei det er svære greier!

På tide folk flest her i fylket setter foten ned for Møreaksen ein gong for alle, og det er DITT valg ved Stortingsvalget i september.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Roy Gravdehaug · 3 år siden
    Om du tenker på miljøet stemmer du selvfølgelig  ikke FRP . 
    Fra FRP sitt partiprogram . lite overlatt til "folket" og lokal politikere her. Site punkt er utrolig vilktig og er tillagt av undertegnde

    Fremskrittspartiet vil:
    Innføre prosjektfinansiering av lengre transportkorridorer for en mer effektiv utbygging
    Endre kontantprinsippet innenfor veibygging slik at en kan belåne utbygginger basert på levetid og samfunnsnytte
    At staten har beslutningsmyndighet for valg av veitrasé for hovedfartsårer av nasjonal interesse
    At stamveinettet bygges ut slik at modulvogntog skal kunne brukes på samtlige strekninger
    Ha et høyhastighetsveinett som binder byer og regioner sammen på en effektiv, sikker og miljømessig måte
    Ha større samsvar mellom fartsgrenser og veistandard, samt øke fartsgrensen på moderne motorveier til 130 km/
    Vurdere å øke kapasiteten på eksisterende veier gjennom å bygge vei i to plan ved byer, større knutepunkter og flaskehalser
    FRP parti politikk skal gjelde på alle strekninger untatt Møreaksen .
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 3 år siden
    Om det er viktig i anleggsfasen er det tydeligvis totalt uinteressant med tanke på trafikken som skal gå på den traseen døgnet rundt til evig tid tid. Bare å tenke tanken på å bygge en sånn omvei med ei stigning på over 600 meter når alternativet er omtrent rett frem og kortere gjør disse utsagnene om lave utslipp under bygging det idiotstempelet det fortjener.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse