Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Trym Enaasen, elev 10. trinn
Ytring
22 april 2021 14:55
Del på Facebook
Foto: NTB
Foto: NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Trym Enaasen, elev 10. trinn

I 1814 ble som kjent Norge selvstendig fra Danmark. Som egen nasjon var det et ønske om at Norge skulle få sitt eget skriftspråk. Med dette var det tre ulike syn som gjorde seg gjeldende.

  1. Beholde dansk grunnet den akademiske og kulturelle tilknytningen til Danmark.
  2. Fornorskningslinja. Dette gikk ut på å lage et nytt norsk skriftspråk basert på dansk, og var grunnlaget for det som senere skulle bli bokmål.
  3. Lage et nytt norsk skriftspråk basert på dialekter. Dette ble senere nynorsk.

I 1885 fikk vi jamstillingsvedtaket som sidestilte riksmål og landsmål, altså bokmål og nynorsk. Siden 1885 har disse to vært sidestilt i Norge.

I dagens skoleordning har vi både bokmål og nynorsk som fag. Dette er en debatt med flere ulike synspunkt. Skal vi fortsette med denne ordningen, eller skal vi gjøre sidemål valgfritt?

Elever i dag har alt for lite valgfrihet, og bestemmer alt for lite over sin egen skolehverdag. Alle elever lærer det samme, uansett om en skal bli lege eller mekaniker. Det er alt for lite fokus på elevenes framtid, og vi ser at færre og færre får bruk for ting vi lærer på skolen. Det er flere ting i skolen som skulle ha vært endret eller tatt bort, men et steg på veien vil være å gjøre nynorsk valgfritt i skolen.

De to skriftspråkene er ikke så forskjellige at vi ikke forstår hverandre. Dette er kun et dårlig argument nynorskforkjempere bruker fordi de ønsker at deres mening skal gjelde. Men hvorfor lar vi disse nynorskforkjemperne få viljen sin? Bokmål brukes så utrolig mye mer enn Nynorsk, og det er uforståelig at elever i dag må lære seg to skriftspråk, da veldig mange ikke vil ha bruk for det i fremtiden. Språket moderniseres, og flere ting tyder på at nynorsk kommer til å dø ut uansett om vi vil det eller ei.

Det handler ikke om hvorvidt vi skal likestille skriftspråkene og ta vare på det norske språkmangfoldet eller ikke. Det handler om hvordan vi skal bruke elevenes tid og læring. Vi kan godt fortsette å ha et språkmangfold med to skriftspråk, men vi må ha i bakhodet at veldig mange mennesker i Norge opplever å ikke få bruk for begge selv om de har lært begge. Dette er ikke et tegn på at sidemål bør utvikle seg og bli større, men heller et tegn på at nynorsk er på vei ut. Derfor bør sidemål bli valgfritt i skolen slik at elevene kan bruke tiden på andre fag de faktisk har nytte av.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse