Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
22 april 2021 10:50
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har bodd mange år på Voss, og spør man vessene (vossingene) hva som er viktigst med Bergensbanen, er svaret trolig at de enkelt kan komme seg til Bergen, Oslo og andre reisemål på strekningen. Voss har hatt stor nytte av Bergensbanen.

Men – var hovedformålet med Bergensbanen at det skulle bli snertent for folk fra Voss? Nei , det ble en bieffekt – formålet var å binde sammen landets to største byer. Endestasjonene var klart definert, og utfordringen var finne best mulig trase. Det var utallige utfordringer fra moder jord, men oppgaven ble løst og banen åpnet i 1909.

Idémessig er det mange paralleller mellom jernbanestrekninger som Bergensbanen og stamvegen E39. Man må ikke bli for nærsynt – må zoome ut. Dersom Bergensbanen ble bygget i 2021, hadde strekningen med stor sannsynlighet blitt kortere, men med uendret hovedformål.

Hovedformålet for E39 i Norge er å gjøre strekningen mellom Trondheim og Kristiansand vest for Langfjella kortere med tilnærmet halvert reisetid. Tid skal spares for reiser som eksempelvis Kristiansund–Førde eller hundrevis av andre reisemål når en eller flere fjorder skal krysses.

En stor bedrift skal gjøre en stor investering, for det er behov for er «supermaskin» for å øke produksjon og inntjening. Kostnaden er omkring 100 million, og bedriften er i ferd med å inngå avtale når det blir kjent at det finnes et alternativ. Kostnaden er vesentlig lavere, men det er uklart om kvalitet, kapasitet osv er på samme nivå – og hvilket nivå som egentlig behøves.

Hos en familie må en vaskemaskin skiftes etter lang og tro tjeneste. De finner et veldig bra alternativ i butikk A, men treffer den økonomiske naboen før handelen er gjort. Praten ender med en anbefaling fra naboen om et godt tilbud i butikk B på ei minst like bra maskin.

Jeg tror at både bedriften og familien ville sjekket alternativene før de handlet. Bedriftens penger og familiens penger betyr mye for de det gjelder. Men, det gjør også samfunnets penger – vår felles lommebok. Skal ikke politikerne, bedriftslederne og familiene ta vare på verdiene de er satt til å passe?

Å trenere og unnlate å undersøke alternativ når store investeringer skal gjøres med offentlige penger er respektløst, og det er det som har skjedd med Romsdalsaksen – og som fortsatt skjer. De som er satt til disponere fellesskapets penger, skal styre midlene som om de var deres egne. Gjør de det?

Ditt bidrag kan være å signere krav om utredning av Romsdalsaksen på romsdalsaksen.no

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 3 år siden
    Problemet, Paul Andreas, er vel at både bedrifta og familien for lengst har flytta frå Vestlandet når alle alternativ på nytt skal utgreiast. Poenget med ferjefri E39 er å styrke verdiskapninga, og dermed utvikle samfunna langs kysten. For at dette skal skje må ein legge vegen der folk bur, og verdiar vert skapt. Det skjer i tilknytning til havet: fiske, industri, teknologi. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Det er sannelig på tide at motstanderne av Møreaksen setter seg inn i formålet med fergefri E39: En Kyststamvei som binder sammen de befolkningstette områdene langs kysten. En vei som bidrar til å utvide bo – og arbeidsmarkedene. Hensikten er altså å knytte regionene i YTRE tettere sammen.

    Paul Andreas Hofseth tar grundig feil når han påstår at hensikten er å skape raskeste vei fra Kristiansand (ikke Stavanger) til Trondheim. Den går via innlandet.

    Flertallet på Fylkestinget har gått for Møreaksen. Det er stor oppslutning om Møreaksen:
    «NHO Møre og Romsdal, Romsdal regionråd og Sunnmøre regionråd er veldig glad for satsingane som kom fram i nasjonal transportplan i dag. Mellom anna utbetring av E136 i Romsdalen, og snarleg igangsetting av E39 Ålesund-Molde, med ferjefri fjordkryssing, betyr at fylket står godt rusta til å sikre noverande og framtidige arbeidsplassar, heiter det i ei felles pressemelding frå dei.»
    https://www.nrk.no/mr/jubeldag-for-more-og-romsdal--1.15425434

    Møreaksen er også billigere enn Romsdalsaksen. Det bør telle for de som er opptatt av økonomi.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse