Annonse
Dag Bremnes,vindkraftmotstander og realfagslærer
Ytring
Dag Bremnes,vindkraftmotstander og realfagslærer
11 juli 2021 16:50
Del på Facebook
Vindindustrianlegget på Frøya. Foto: Jan-Egil Eilertsen
Vindindustrianlegget på Frøya. Foto: Jan-Egil Eilertsen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Søndag 4. juli fullførte jeg mitt prosjekt med å besøke alle vindturbinene i den selsomme «parken» som TrønderEnergi og Stadtwerke München har bygget på Frøya.

Saurons rike

Etter å ha vært innom alle turbinpunktene i vindkraftanlegget, blir jeg sittende igjen med et stort spørsmål: Kan dette virkelig betegnes som en park? Det oppleves nemlig mer som et Mordor, et Saurons rike, som beskrevet i romanen Ringenes Herre (1954-55) J.R.R. Tolkiens. De ville dyrene og fuglene, som engang hadde sine gjemmesteder her, er jaget bort. Som erstatning har frøyværingene fått et støyende, hardt og goldt månelandskap. 

Forførende visuelt språk

TrønderEnergi og Stadtwerke München har hatt som sin kommunikasjonsstrategi å selge inn vindkraftanlegget som en park, og som et idyllisk sted hvor ville dyr kan trives, og hvor barn kan leke seg med drager. Gjennom å sette opp benker i området, anser de kanskje at de har lagt til rette for hyggelige utflukter hvor man også kan ha med kakao og matpakke? Min egen opplevelse av uhygge når jeg befinner meg i området, står i grell kontrast til det romantiske bildet som er skapt, gjennom bruk av ord som «vindmølle» og «vindmøllepark», og gjennom et forførende visuelt språk.  

Parkillusjonen

Representanter for vindindustrien, og deres lakeier, har gang på gang servert løgnen om at kun minimalt med natur blir berørt ved bygging av vindindustri. Man hevder at det kun er den plassen som brukes til veier, oppstillingsplassene og turbinpunktene som er de berørte områdene. Videre blir det påstått at naturen skal tilbakestilles til sin naturlige tilstand i etterkant. Virkeligheten er dessverre en helt annen. Det fremstår som forståelig at naturvernere ble nektet adgang under byggeprosessen. TrønderEnergi og Stadtwerke München har hatt gode grunner til å skjule det som har foregått underveis i prosessen.

Parkillusjonen har de hegnet om og bevoktet i det lengste.  

Spørsmål til Trønderenergi og Stadtwerke München

Hva som skal gi denne parkfølelsen som Trønder energi så aktivt fremsnakker, vet jeg ikke.

  • Skal det å sitte på benken under overvåkningskameraet gi deg en opplevelse av ro?
  • Skal det gi økt trivsel å beskue grushaugene?
  • Skal parkfølelsen oppstå når man legger merke til det tynne jordlaget som er brukt for å kamuflere deler av naturinngrepene?

Jeg etterlyser svar fra TrønderEnergi og Stadtwerke München på disse spørsmålene.  

Av: Dag Bremnes, vindkraftmotstander og realfagslærer

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 6 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse