Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Erik Aukan
Ytring
14 juli 2021 21:54
Del på Facebook
Fontenegutten i Øverparken på et postkort. Georg Sverdrup nr. 600. ca. 1925. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling. Foto: Stiftelsen Nordmøre Museum
Fontenegutten i Øverparken på et postkort. Georg Sverdrup nr. 600. ca. 1925. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling. Foto: Stiftelsen Nordmøre Museum
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Folkegaven Fontenegutten er foreslått plassert ute på kirkelandet gravsted til en beregnet kostnad på en million kroner. Dette forslaget er både overraskende og kontroversielt, da både kostnaden og plasseringen av statuen får mange som har fulgt saken til å bli opprørt. 

Ikke minst på grunn av den tidligere forhistorien til statuen, der den har stått bortgjemt på Hagelin i mange tiår, mens selve gutten med laksen var forsvunnet inntil 2014. I NRK-reportasjen den gangen kom det fram at statuen var blitt tatt vare på av den private eieren, mens delen som kommunen hadde tatt vare på var blitt betydelig mer forsømt.

Det er brukt 120.000 kroner fra kommunen på å restaurere statuen, og nå er det tenkt å bruke en million kroner på å plassere den ute på gravstedet, en plassering som virker totalt uegnet for denne fontenen og en ubegripelig avgjørelse. Siden den er en folkegave bør vel også befolkningen bestemme hvor den skal stå? Det må vel også gå an å få plassert statuen uten at det koster en million? Det er nesten ti ganger mer enn hva restaureringen kostet.

Den må stå der den kan sees. Å velge gravstedet blir det samme som å bortplassere den på nytt.

Statuen bør plasseres i nærheten av sentrum, ved Carolines plass eller i tilknytning til det nye kulturhuset. 

Jeg vil tro statuen vil bli bedre tatt vare på når den står betydelig mer sentralt og blir sett av folk. 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse