Annonse
Finn Arne Follestad, stortingskandidat Møre og Romsdal INP
Ytring
Finn Arne Follestad, stortingskandidat Møre og Romsdal INP
15 august 2021 20:21
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Finn Arne Follestad, stortingskandidat Møre og Romsdal INP

Selvfølgelig ikke sier du? Men er det slik i alle yrker at man kan stifte familie, er det slik at noen yrker er uforenelig med barn?

Selvfølgelig ikke mener vi i Industri og Næringspartiet. Jeg ble gjort oppmerksom på en sak på NRK.no. Om Ingeborg som må slutte å amme når barnefaren skal ha sin permisjon.

IKKE KOM MED DEN AT DET BURDE HUN TENKT PÅ FØR HUN VALGET EN SLIK JOBB.

Alle ønsker vi å gi vårt nyfødte barn den beste starten på livet og selvfølgelig resten av livet.

Industri og næringspartiet – INP vil utvide barselpermisjonen til 18 mnd.

Vi ønsker å rette fokus på økt samspill med foreldre, hensikten er satsingen på barnets beste som fremgår av mye forskning innen barnets utvikling de første 24 mnd.

Det er ubestridt at et barn som har de 12 første mnd. med mor stiller med en fordelaktig sikkerhetsfølelse, og vil øke barnets evne til tilknytning og barnets evne til å føle sikkerhet.

INP ønsker ikke å legge føringer på forfordeling av noen av foreldrene, men vil anbefale at man følger forskningsrapportene som foreligger.

Vi vil i tillegg til de 12 mnd. forskningen vektlegger som essensiell for barnets beste, også tilføre 6 mnd. permisjon som kan disponeres av familien fritt uten bindinger til hvem som skal ta den i bruk. Den totale permisjonstiden på da 18 mnd. skal ikke overstyres med tanke på hvem som disponerer de tildelte måneders barselpermisjon.

Det viktige for INP i utvidelsen av barselpermisjonen er det beste for barnet. Det er ikke alle som har et tradisjonelt A4 liv og en slik endring av barselpermisjonen vil gi barnet mer tid med mor, men like viktig den vil gi familien større valgmulighet i forhold til fordeling av permisjon.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse