Annonse
KSU – Vipps – desktop
Viggo Jordahl, Kristiansund SV
Ytring
Viggo Jordahl, Kristiansund SV
23 august 2021 08:59
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I store deler av arbeidslivet jobber folk mindre enn de vil og kan. 27 prosent av de som jobber deltid ønsker heltidsstillinger. Dette er også et av våre største likestillingsutfordring. De aller fleste med ufrivillig deltidsstillinger er kvinner.

SV sier at hele og faste stillinger skal være normen for et anstendig arbeidsliv. Blant dem som gjør noen av de viktigste omsorgsoppgavene rundt omkring i landet er deltid regelen, ikke unntaket. Og mange jobber deltid rett og slett fordi jobben er for tung til å jobbe fullt. Det er et alvorlig faresignal at en hel arbeidsgruppe i landet ikke orker å stå i jobben sin.

Deltidsansatte med små stillinger kan ofte ikke leve på denne lønnen. Mange må derfor jobbe som ringevikar i tillegg til deltidsstillingen sin for å kunne betale utgiftene sine. Om en deltidsansatt varsler om problemer eller blir syk, kan hun fort havne langt nede på vikarlisten. Livet for mange mennesker blir derfor uforutsigbart.

Arbeidsplasser i stat og kommune må gå foran. Dessverre er norske kommuner jevnt over dårlige på å få til heltid for sine ansatte. Alt for mange i kommunesektoren er ansatt deltid.

Kvinner, og særlig de med kort utdanning, er overrepresentert når det gjelder deltidsarbeid og midlertidige ansettelser. Denne skjevheten bidrar til å opprettholde lønnsforskjeller, og begrenser kvinners og menns valgfrihet ikke bare i arbeidsmarkedet og boligmarkedet, men også i familieliv og utdanning.

Derfor vil SV sikre lovfestet og reell rett til heltid, og frihet gjennom turnusordninger som gjør det mulig å kombinere familieliv og heltidsarbeid. Det offentlige skal fremme heltidskultur som arbeidsgiver.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 timer siden Etterlyser rømling internasjonalt
TK viser usladdet bilde.
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse