Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Ketil S. Andersen
Ytring
01 september 2021 10:21
Del på Facebook
Hverken elektrifisering av oljeplattformer eller vindkraft er noen spesielt gode miljøtiltak, mener kronikkforfatter Ketil Andersen. Illustrasjonsfoto: Steinar Melby
Hverken elektrifisering av oljeplattformer eller vindkraft er noen spesielt gode miljøtiltak, mener kronikkforfatter Ketil Andersen. Illustrasjonsfoto: Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå har det dukket opp klimapsykologer som lurer på hvorfor klimafornektere er så sinte. Utgangspunktet er jo tendensiøst, for det er vel ingen som fornekter at vi har et klima.

Klimaendringer skjer hele tiden og uavhengige historiske kilder dokumenterer dette og at det alltid har vært flom (Storofsen 1789), ras (Verdal 1893), kuldeperioder (google kulderekorder). etc.

Klimarealister er ikke sinte

Dessuten er klimarealister slett ikke sinte, vi er bare veldig skuffet. Vi sier generelt at CO2 ikke påvirker global temperatur veldig mye, i hvert fall så vil man ikke kunne redusere temperaturen på jorda ved å redusere mengden CO2 i atmosfæren.  Men hvis det likevel skulle vise seg å være sånn, så er det ekstremt dumt å prøve å løse dette ved å bygge vindmøller og solcellekraftverk, fordi disse er dyre og gir ikke robust, stabil strøm, noe vi er helt avhengig av.

Norge har slett ikke nok vannkraft til å kompensere for dette til Europa, ikke en gang til Sverige og Danmark.

Miljøtiltak med null effekt

Elektrifisering av plattformer har også null effekt. Tiltaket koster gjerne 10 milliarder for hver plattform, det samme som et nytt sykehus, men andre vil garantert brenne den samme gassen eller dieselen, så utslippet av CO2 vil være nøyaktig det samme. Men det finnes en CO2-fri løsning, nemlig kjernekraft. Ved å bruke milliardene på å bygge kjernekraft og forske fram bedre løsninger, kan man lett skaffe nok CO2-fri energi, så det er ikke det som er problemet.

Derfor skal man ikke stemme på disse små partiene som tror de kan redde verden ved å kutte utslipp av CO2 i et land med 0.7 promille av verdens befolkning, til en skyhøy kostnad.

Men det viktigste er at eventuell menneskeskapt oppvarming kan like gjerne være forårsaket av utslipp av varme, bygging av veier, flyplasser og større byer, utslipp av røyk, etc.

Befolkningseksplosjonen

Det forurenses på mange andre måter også og fellesnevneren er befolkningseksplosjonen, men det snakker nesten ingen om.

Problemene er proporsjonal med antall mennesker! Men ingen jobber for å redde planeten vel å redusere antall mennesker, ikke ved å øke dødeligheten, men ved å stanse migrasjonen og redusere antall fødsler.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ketil Strand Andersen · 2 år siden
    se også:
    https://resett.no/2021/09/05/apent-brev-til-norske-klimapolitikere-det-eneste-dere-oppnar-er-a-gjore-oss-lutfattige/

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse