Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
14 september 2021 20:45
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det var forventet at «akse-saka» ville få innvirkning på valgresultatet i vårt fylke, at parti som er mot Møreaksen ville få gode resultat. Nå kjenner vi resultatet – det ble slik.

Sp fikk 28 % i Kristiansund og 10–11 % i Ålesund og Molde. FrP ble største parti i fylket, men gikk kraftig tilbake på landsbasis. Stikkordene er utvilsomt sykehus og Møreaksen. FrP lyttet til folket i «akse-saka», og scoret stort på det. Senterpartiet fikk samme effekt på Nordmøre ved å lytte til folket der knyttet til sykehusstriden. Valgresultatene sprikte enormt i de 3 fogderiene, og valgforskerne har fått servert et raust fat i Møre og Romsdal.

Flere tidligere mindre galluper, bestilt og presentert av de 3 største avisene i fylket har i gjennomsnitt et resultat at ca. 2 av 3 møringer foretrekker Romsdalsaksen og 1 av 3 foretrekker Møreaksen som faste samband. Det er også mange som foretrekker fortsatt fergedrift.

Høsten 2019 laget Sentio en gallup bestilt av Romsdalsaksen AS. Formålet var å finne ut folkets mening om oversjøisk versus undersjøisk løsning. 1000 svar fordelte seg slik: Oversjøisk: 60 % Undersjøisk: 17 % Derved mer enn dobbelt så mange som ønsker oversjøisk versus undersjøisk i denne undersøkelsen. Et av oppfølgingsspørsmålene var: Vil du fortsatt velge oversjøisk om du må vente noen år til? Resultat: JA 92 % Nei: (undersjøisk) 5 % Vet ikke: 3 %.

Den store undersøkelsen Norstat utførte med Folkeaksjonen Møre uten Møreaksen som bestiller, fikk også resultat som sprikte pr fogderi. Blant de 3 alternativene Møreaksen, Romsdalsaksen og fortsatt fergedrift, ble Romsdalsaksen vinner i alle. Størst tilslutning fikk Romsdalsaksen på Nordmøre, og med dette resultatet: Romsdalsaksen 59 % Møreaksen 13 % Fortsatt fergedrift 20 % og «vet ikke» 8 % Resultatet for hele fylket, og basert på 4002 svar ble slik: Romsdalsaksen 42 % Møreaksen 23 % og fortsatt fergedrift 27 % og «vet ikke» 9 %.

Siste del av august 2021 ble det rabalder i aksestriden. Journalisten Arild Myhre hos Tidens Krav fikk alles oppmerksomhet når han beskrev sine inntrykk fra omfattende gravearbeid knyttet til personer og spesielt prosessene for Møreaksen. Innblikk i omkring 500 e-poster var en langvarig kamp, slik han beskriver det – og formidlingen av funnene må ha vært en krevende utfordring. Det ble en milepæl i aksekampen.

Merk at Norstat sin undersøkelse ble utført før Myhre sine avsløringer ble publisert i Tidens Krav og senere også i andre aviser i fylket. Etter mitt skjønn bekrefter det og valgresultatene, som jo er folkets valg, at Møreaksen IKKE er folkets favoritt. Høyre er partiet som i første rekke har frontet Møreaksen, og valget resulterte i at partiet mistet 2 mandat i Møre og Romsdal.

E39 gjennom fylket angår også Trøndelag og befolkningen sydover i Vestland, Rogaland og Agder. Samlet lengde for vegen er omkring 100 mil. Det bor en drøy million mennesker på strekningen, og vår andel (fylket) avhengig av endelig trase 20–25 % av veglengde og faktisk også befolkning dersom fylkenes folketall er referanse.

Neppe realistisk, men det er mulig å tenke seg at det ble laget en gigantisk undersøkelse der E39 strekningen utenom M&R ble inkludert i undersøkelsen. Hvilket av alternativene RA og MA ville tjent på det, mon tro?

Stamveger har helt annen funksjon enn lokale veger, og krever et annet perspektiv enn prosjekt som Nordøyvegen, bypakker osv. Å binde sammen Søre Sunnmøre med Ålesundsområdet er ingen dårlig ide, og det er heller ikke fastlandsforbindelse for Otrøya og Gossen.

Det som imidlertid stadig flere innser, er at Hafast og Møreaksen ikke egner seg som del av ny E39. For Trønderen som skal til Bergen, eller Rogalendingen som skal til Kristiansund blir vegen 5–6 mil lengre enn via Stranda/Sykkylven.

Den som aldri har tråkket feil, har ikke gått særlig langt – men i dette tilfellet har man både tråkket feil og gått for langt. Alternativene Romsdalsaksen og moderne fergedrift må uhilda utredes i en slik grad at alternativene kan sammenlignes på skikkelig vis. Er ikke de omtalte undersøkelser/galluper og fylkets resultat fra Stortingsvalget nå så omfattende og tydelige at de utløser politisk handling?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jostein Klev · 2 år siden
    Paul Andreas Hofseth: Wikipedia: «Omkring 60 personbiler og 30 lastebiler kjører hele strekning Bergen–Trondheim på en gjennomsnittlig dag.» Da kan du sikkert selv tenke deg hvor stor andel som skal kjøre langt ift de som reiser kort, dvs.  lokalt/regionalt? Er forresten dine artikler et svar på Frank Sve's kommentar etter at ny NTP ble lagt fram i 2017: SMP14. nov. 2017: «Frps Frank Sve frykter totalprisen på Møreaksen blir så voldsom at det ikke blir mulig å finne penger til Hafast…… Dersom Møreaksen skal gjennomføres til den prisen som nå ligger på bordet vil det ikke være en krone igjen til Hafast. Sunnmøringene må nå våkne og se konsekvensene av dette, sier Sve.»?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Jostein Klev Frank Sve (Frp) har flere ganger uttrykt at han kjemper for Sunnmøre. Han ofrer ikke resten av Norge en tanke, og har også tydelig uttalt at han ikke er interessert i å sette seg inn i Nordnorgebanen som Frp støtter, til 200 mrd.

      Motstanderne av Møreaksen vil ikke erkjenne at gjennomgangstrafikken over Romsdalsfjorden er i mindretall. Når lokaltrafikken utgjør hovedtyngden av brukerne, så bygges veien dit flertallet skal, ikke en omvei langt utenom.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ivar Østrem · 2 år siden
    For å sitere Astrid Lundgren: Når mennesker med makt slutter å lytte til folket, da er det på tide og bytte de ut. Dette utsagnet fra en klok dame, kommer aldri til å gå ut på dato. Dette handler om tillit. Håper på at politikere tar inn over seg det og følger folket. I motsatt fall er det flere som kommer til å få det vanskelig i fremtiden.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Øyvind Hoksnes · 2 år siden
    FRP har ikke hørt på noen som helst de, det er bare Frank Sve som har benyttet anledningen til å sanke stemmer ved å tilpasse politikken sin for å utnytte fogderistriden i fylket.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 2 år siden
    Dette er utrolig godt skrevet Paul!  Det er en nøyaktig beskrivelse av akkurat det som har skjedd, og at sikkert over 80% i fylket IKKE ØNSKER Møreaksen.  Hvis noe politisk parti fortsatt prøver å fronte Møreaksen, har de enten ikke skjønt noe, eller så har de utrolig god tro på seg selv.  Det vil i alle fall straffe seg enda mer i neste omgang.  Nå må man snu, og Sylvi LIsthaug og Frank Sve på Mørebenken vil minne om dette hele tiden.  Ting må være fornuftig og rasjonelt.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrTror du det blir enda en KS2-analyse for trinn 1 på Møreaksen? Hvorfor?Lureriet er å forsøke å fremstille det som ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøKorlebis vi bompengeproposisjonen sjå ut, og evt ny KS2?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøOppslaget er knytt til konsekvensen av auka ÅDT i Ålesundstunellane. Og det er SVV som har gitt analysen.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse