Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Arne Almås, Ålesundlista / Sunnmørslista
Ytring
18 oktober 2021 19:52
Del på Facebook
Illustrasjonen forestiller Brosundtunnelen i Ålesund sett fra en kunstners øyner. Illustrasjon: Inger Giskeødegård
Illustrasjonen forestiller Brosundtunnelen i Ålesund sett fra en kunstners øyner. Illustrasjon: Inger Giskeødegård
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Burde Sunnmøre Regionråd (SR), søke råd andre plasser enn på Molde?

Innspillene til Transportplanen har vært en salig «huskestue» fra ende til annen. Med avdekking av influensere og annen tisking og visking, bak lukkede dører. -Spesielt når det gjelder Møreaksen og andre prioriteringer. Dette er en fare for demokratiet og M&R fylke sin eksistens. Særlig når høytstående offentlige tjenestemenn i Statens Veivesen deltar.

Nå etter Stortingsvalget, har influenseren Torgeir plutselig begynt å huske bedre.

At Sunnmøre regionråd, bestående av sentrale politikere fra regionen, de som har som formål å fremme Sunnmøre sine interesser i NTP sammenheng, har søkt råd hos (ROR) Romsdal Regionråd, har i ettertid kommet i et svært dårlig lys. Særlig når de i sin tid lot ROR få ansvaret for innspillene.

SR og NHO M&R, lot ROR få ansvaret for å sende inn hoved dokumentet for fylket. Lederen for ROR er ikke noen andre enn ordføreren i Molde. Dette er meg som hobby politiker i Ålesund, uforståelig. SR burde kunne representere Sunnmøre og halve fylkets befolkning på egen hånd.

Fengslede lesing

Etter å ha lest SR sine møtereferater tilbake fra 2014, sitter jeg igjen med en dårlig mage følelse. Det har til tider vært fengslende, men også flau lesing. Saken om nytt fengsel i regionen er gjengangeren på sakslistene, heilt tilbake til 2014. Her også i en evig diskusjon / dra kamp mellom Sunnmøre og Romsdal.

Mens Innspill og prioriteringer til NTP har vært behandlet i ekspressfart og omtales i et par referat.

Hovedsaken nasjonal transportplan

Sak 7/2020: Tema - Nasjonal transportplan (NTP) 2022-2033. Intern dialog mellom SR og ROR om prioritering av dei viktigaste prosjekta i samband med rullering av NTP.

Utsnitt fra referatet : Innspelet frå Møre og Romsdal skal vere ei liste over hovudprioriteringar. Dette skal vere underbygd av analyser, t.d. samfunnsøkonomisk lønnsemd, måloppnåing og effektivitet. 28. februar er fristen for innspel frå kommunar og regionråd til fylkeskommunen. Fristen for innspel frå fylkeskommunen til Samferdseldepartementet er 14. mai. Det kom m.a. innspel om at samfunnsøkonomisk analyse må gjennomførast. Fylket svarte at ein ikkje har ferdig modellverktøy for å vurdere vedlikehald av vegar vs bygging av nye vegar. Fylkeskommunen har ei rolle i arbeidet med NTP på linje med ein transportetat. ROR er oppteken av Møreaksen og heilskapleg utbygging av E136. Frå SR vart det sagt at det er behov for ein prosess med kommunane i regionrådet i høve til kva ein skal prioritere, samt at det må vere ein prosess der fagpersonane i kommunen er involvert. Fylkeskommunen utfordra Sunnmøre på bompengar (vegprising), rigging av Ålesund hamn som eksporthamn og luftfart (kor mange flyplassar skal det vere i 2050?). Sitat slutt.

Dette er en mer nyansert framstilling av fylket/ regionene sitt behov enn det som har kommet frem i pressen siste året.

Det som i hvert fall er klart er at SR ikke står særlig STERKT på sine standpunkt og meninger, men overlater ansvaret til ROR, når det gjelder et felles innspill til NTP. Har de også gitt ROR fullmakt til å ta diskusjonen med Veivesenet uten videre referater?

Innspillet til NTP finnes på ROR sine hjemmesider, ble sendt den 26.02.2020. Et dokument på 4 sider, uten en eneste underskrift.

Ingen kan i etterkant skyldes, eller stilles til ansvar for noe som helst. Her ble infrastrukturen rundt fiskerihovedstaden i Norge, knapt nevnt som et fremtidig satsingsområde. Men infrastrukturen til Aukra og olje/gass eksporten ble godt poengtert. Samt et felles bo og arbeidsmarked, hvor gevinsten i all hovedsak ligger i myrene på Ørskogfjellet.

Det gikk ikke lange tiden før SR angret seg

I styrerefrerat 9-2020 - Sak 43/2020:Utsnitt: Vidare arbeid med ny Nasjonal transportplan (NTP) 2022-2033 Ved styreleiar Vebjørn Krogsæter og dagleg leiar Jan Kåre Aurdal Styreleiar viste til at Sunnmøre Regionråd har gitt uttale om NTP 2022-2033 og at ein er bunden av tidlegare styrevedtak. Han sa at ein må få til betre prosessar ved neste korsveg, men at ein no står på prioriteringane som er gjort. Administrasjonen i regionrådet følgjer opp saka om NTP 2022-2033. Det vert m.a. møte 12. oktober 2020 mellom Sunnmøre Regionråd og Nordfjordrådet for å drøfte vidare samarbeid.

Samrøre

I tiden som har gått har det kommet frem at leder i Stortingets samferdselskomité, Helge Orten har forkynt at E39/Møreaksen har prioritet og at arbeidet skal starte fra Romsdalen/ Molde. Våren 2021 hadde Veivesenet også klart å definere Møreaksen heilt frem til Breivika.

E136 fra Ålesund sentrum til Vestnes er flyttet inn i E39. Eksportveien er videre prioritert BARE fra Vestnes og østover. Hovedpulsåra på Sunnmøre, E39 Vegsund -Breivika er tatt ut av NTP. Noe som er sterkt i strid med tidligere uttalelser og prioriteringer fra SR. Til og med de som er gitt i fellesuttalelsen fra ROR.

Bør SR søke andre råd enn på Molde?

Med bakgrunn i siste tids hendelser og avsløringer undres jeg, som lokalpolitiker på, om SR bør søke råd andre plasser enn hos ROR.

SR på rett vei

La vi håpe at SR finner sin endelige arbeidsform og styrke, før bevilgningene til prosjektene i NTP er avgjort. Wesensteen hadde også et råd med samme initialene. -Forhåpentligvis blir det reviderte Sunnmøre Regionråd et hakk bedre og «Sunnmøre kommer på rett».

Det er ikke alle som skal til Molde daglig. Noen skal bare til sykehuset på Åse, flyplassen på Vigra eller jobben i byen. Da helst uten å måtte stå i kø i timevis.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 17 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse