Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Arne Almås, Ålesundlista / Sunnmørslista
Ytring
02 september 2021 14:10
Del på Facebook
Illustrasjonen forestiller Brosundtunnelen i Ålesund sett fra en kunstners øyner. Illustrasjon: Inger Giskeødegård
Illustrasjonen forestiller Brosundtunnelen i Ålesund sett fra en kunstners øyner. Illustrasjon: Inger Giskeødegård
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har den seinere tid kommet frem, at det har vært en del tisking og visking bak lukkede dører, i forbindelse med behandlingen av NTP i fylket. Spesielt når det gjelder E39, E136 og Møreaksen. Sentralt her er strategiavdelingen i SVV Region midt, samt en ukjent influenser ved navn Torgeir.

At man i ettertid ikke husker, eller vil huske hverken hvem som er Torgeir, eller andre detaljer er skremmende. Influensere pleier jo å ta seg godt betalt. Så på et eller annet vis bør vedkommende finnes på lønningslisten til Veivesenet.

Sunnmøringene husker like lite

Politikere på Sunnmøre, de som skulle sørge for å ivareta våre interesser, har i denne sammenhengen vært totalt fraværende. Det er ytterst få som husker når ting ble vedtatt og hvordan. At MA ble vedtatt som en hastesak på fylkestinget er det få som fikk med seg, utenom tinget selv.

Da den mye omdiskuterte bypakken i Ålesund skulle utarbeides, var Brosundtunnelen og E39 Vegsund–Breivika, de to prosjektene som spratt inn og ut av pakken som troll i esker. SVV sin strategisjef skremte «vannet av de fleste» lokalpolitikerne i Ålesund, ved å argumentere med at Brosundtunnelen ville koste 1 milliard og at byens befolkning ikke kunne belastes med så store bompengekostnader. Er det noen som kan huske dette?

Det samme argumentet ble brukt når det gjelder E39 «hovedpulsåren» gjennom østre del av Ålesund. I så fall burde mann argumentere for at disse prosjektene snarest kommer inn igjen i transportplanen, fremfor å juble for at MA skal skape «et felles bo og arbeidsmarked». – For det gjør MA neppe.

En ting er å bruke reisetiden på 45 minutter som et argument. Men er det noen som husker hva det skal koste? Er det noen som husker fylkesstatistikken for fremskreven befolkningsvekst i fylket og hvor den skal komme? Det er i hvert fall ikke på Ørskogfjellet. Det er i Giske og Ålesund sine omland.

Hvor langt er manns minne?

Manns minne er ofte ganske kort. For bare 2–3 år etter har SVV klart å definere Møreaksen fra Breivika, videre heilt gjennom Molde. Lagt ned bypakken for Molde, fordi de fleste prosjektene er «bakt inn» i MA. Da huskes det «lite» om bompengebelastningene for Sunnmøringene.

Samtidig er «hovedpulsåren for Sunnmøre», skjøvet ut på de «evige jaktmarker». Hvem husker når dette ble gjort og hvorfor? Det er i hvert fall ikke fordi Sunnmøre skal spares for bompenge belastningene. De får vi mer enn brorparten av dersom MA blir bygd.

Hvem husker hvor eksportveien E136 starter?

Slik saken har vært fremstilt så er det ytterst få som husker dette. Eksportveien ble forsøkt etablert allerede i 1860 årene, da Sunnmøringene ville eksportere fersk fisk til Østlandet. Den starter fortsatt i Ålesund sentrum. Det ser ikke ut for at så mange husker dette. Det er liten vits i å spare noen minutter gjennom Åndalsnes, når halve Ålesund by står i stampe og det tar en halvtime å komme seg ut av den.

Frem fra glemselen?

Min svigermor sverger til at blåbær er godt for hukommelsen. Jeg prøver å følge dette rådet. Men det er ikke alltid jeg husker alle detaljene. Men jeg husker i hvert fall det meste i grove trekk.

Disse sakene som er nevnt ovenfor er «ikke bare blåbær» for oss på Sunnmøre. De er svært viktige for den videre utviklingen av vår del av fylket. Slik behandlingen / prioriteringene av veinettet i fylket nå foreligger, så vil Sunnmøre og andre deler av fylket, bli satt på vent i de neste 20 årene, for at Molde skal få bygget sin infrastruktur.

– Dersom jeg husker rett, vel og merke, så blir dette litt av ei «HUSKESTUE» i årene fremover.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 2 år siden
    Meget godt skrevet, og helt sant!  En stor ripe i lakken både for Høyre og vegvesenet.  Dette er ikke bra, og saksbehandlingen og "utredningen" av Romsdalsaksen stinker.  Vi kan ikke ha det slik at vi ikke kan stole på høytstående politikere lokalt og sentralt, for ikke å snakke om offentlige, statlige etater.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Martin Hauger · 2 år siden
    Husk å IKKE stemme Ap, Høyre, Sp, Venstre eller Kr.f om du er imot Møreaksen!
     
    Det er viktig at færrest mulig stortingsrepresentanter fra disse partiene i Møre og Romsdal kommer inn på Stortinget og kan fortsette sin manipulering og lobbyvirksomhet angående Møreaksen.

    "Blå velgere" kan stemme Frp og Rød/grønne stemmer SV ved dette viktige valget for å vise at vi ikke finner oss i å bli overkjørt av Helge Orten,  Torgeir den glemsomme og deres medløpere i SVV midt  !
     
    Regjeringsskifte blir det uansett selv om velgere fra M&R må "holde seg for nesen" og stemme på at annet parti enn vanlig.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jan Rune Haukvik · 2 år siden
    Like viktig som hukommelsen er det å sette seg inn i sakene man ønsker å uttale seg bombastisk om.
    Møreaksen løser ikke et eneste punkt i Bypakke Molde. Molde kommunestyre ble ikke enige om hvordan løse problemene langs Fannestranda. Dermed falt Bypakken ut av NTP. Disse problemene er fullstendig uavhengig av akse, og må løses uansett hvordan fjordkryssingen foregår i fremtiden. 
    Å hevde at Møreaksen er hastebehandlet i fylket, må vel være tidenes skivebom. Det finnes vel knapt en sak som er mer behandlet og debattert i fylkestinget enn nettopp denne. 
    Om du ikke var klar over det, så har det hele tiden vært ny vei fra Ålesund til Molde som skal bygges. Nærmere bestemt Breivika - Fuglset. Så har diskusjonen vært hvordan fjordkryssingen på denne strekningen skulle skje. 
    Du har helt rett i at E136 starter i Ålesund sentrum. Og det finnes en grunn for det, men den har ikke noe med fiskeeksport å gjøre. I Vegloven finnes et punkt som sier noe om at alle bysentra over en viss størrelse, skal være tilknyttet riksvegnettet. Uten denne loven, ville Breivika - Ålesund sentrum vært en lokalvei, og E136 ville startet ved Tresfjordbrua. 
    Du må gjerne hevde at befolkningsveksten vil komme på Sunnmøre, uten at det er relevant i denne saken. Om du mener at det skal bety at det ikke skal brukes samferdselskroner andre steder, kan man jo følge den logikken videre. Isåfall bør jo hele NTP brukes i Oslo, siden der bor desidert mest folk. 
    Hvorfor Vegsund - Breivika ligger i del 2 av Bypakke Ålesund, bør du kanskje ta opp med de som prioriterer der. 
    Spis mer blåbær! 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøNo er prosjektet plassert i utviklingsporteføljen for å finne fram til ei enklere løysing.Kva det betyr må SVV finne ut ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrRiksveier er statens ansvar – herunder ferger og fergeleier. Når flere ulike regjeringer og et overveldende flertall på Stortinget går ...
Anne Mari Sandshamn 23 timer siden Eg er i mot kantslått
Så enig, de kan vente med kanstslått til etter blomstring, eller prioritere å slå i uoversiktelige svinger, og ved veikryss. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu har 12 år til rådvelde til å ruge på tolkinga av KS2. Det siste avsnittet stadfester der som eg tidligere ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrHvor stor er kostnadsøkningen fra 2022 til i dag, når tallene for 2022 tok høyde for krigen i Ukraina og ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDet er nå dette som er nedfelt i Statsbudsjettet for 2023, og som konsulentselskap har gått gjennom vilkåra på.KS2 viser ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse