Annonse
Jan Nilsen, Grunnlegger av Fb-gruppen Norske Sjøfolks Fremtid
Ytring
Jan Nilsen, Grunnlegger av Fb-gruppen Norske Sjøfolks Fremtid
20 januar 2022 09:54
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I høst fikk vi en ny regjering, som gikk ut fra dag én og ville sikre norske sjøfolk gjennom norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel. Noe som vi ser frem til vil komme på plass så raskt som mulig.

Jeg har i nesten 6 år jobbet for å nå frem til politikerne om viktigheten av å sikre norske sjøfolk gjennom norske lønns og arbeidsvilkår, men har samtidig også vært klar på at vi må fortsatt ha en nettolønnsordning som slår inn der norske lønns- og arbeidsvilkår ikke treffer. Jeg har mange ganger tatt til orde for at taket på nettolønnsordningen må fortsatt være av for kystfarten og utenriks ferge som ble fjernet i 2016 og at det også måtte gjelde for offshore som hatt tak på ordningen hele tiden. Med unntak av ett år midlertidig fritak under Korona.

Jeg har også sagt at det må settes inn en bunnlinje slik at vi ikke risikerer å havne tilbake der vi var fra 2008 til 2014.

Etter daværende regjering i 2016 fjernet taket for kystfarten, flagget flere rederier båtene sine om til NOR og ansatte norske sjøfolk igjen i denne farten for første gang på mange år.

De har også tatt inn mange nye lærlinger de siste årene.

Istedet for å sikre også denne delen av sjøfarten og fortsette den oppgående optimismen i dette segmentet, så valgte regjeringen å sette inn igjen taket for de to segmentene fra 01.01.2022 Noe som har ført til økte utgifter og stor bekymring for arbeidsplassen til de få norske sjøfolkene som er igjen i kystfarten.

Det er mange sjøfolk i kystfarten som har siden fjor høst gått med en stor klump i magen og fryktet for arbeidsplassen sin.

Jeg vil ikke tenke på hvilken jul de har hatt.

Dette er også et slag under beltestedet for norske redere, som gjerne vil ha norske sjøfolk, men som nå får økte lønnsutgifter som de får vanskeligheter med å forsvare.

Det jeg frykter nå vil skje, er en avskalling av norske sjøfolk igjen langs kysten.

Det blir flere spesielt østeuropeere, vi vil få en nærskipsfart langs kysten som vil bestå av meget få norske sjøfolk. Vi risikerer færre norske rederi og utenlandske rederi, spesielt Rederi i EU vil dominere langs kysten.

Dette er en utvikling jeg tror de færreste vil se skjer. Både på vegne av norske arbeidsplasser, men også med tanke på vår sårbare kyst og i en miljø eller militær krisesituasjon. Og som jeg er overrasket over, skjer i en regjering som SP sitter i.

Fanesaken til Senterpartiet har i alle år vært utkantene, vi skal hindre fraflytting og utskalling av utkantene, dette harmonerer dårlig med det vi ser her.

Jeg er fullt klar over at de ikke sitter alene i regjering. De har ikke statsråden i departementet.

Men jeg håper og ber de om, at de vil ta opp dette innad i regjeringen slik at taket på nettolønnsordningen blir fjernet i alle segment. Slik at den vil bestå og fungere best mulig for alle i sjøfarten. Sammen med Norske lønns og arbeidsvilkår som ikke sikrer de norske sjøfolkene som nå risikerer sine arbeidsplasser.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse