Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I høst fikk vi en ny regjering, som gikk ut fra dag én og ville sikre norske sjøfolk gjennom norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel. Noe som vi ser frem til vil komme på plass så raskt som mulig.

Jeg har i nesten 6 år jobbet for å nå frem til politikerne om viktigheten av å sikre norske sjøfolk gjennom norske lønns og arbeidsvilkår, men har samtidig også vært klar på at vi må fortsatt ha en nettolønnsordning som slår inn der norske lønns- og arbeidsvilkår ikke treffer. Jeg har mange ganger tatt til orde for at taket på nettolønnsordningen må fortsatt være av for kystfarten og utenriks ferge som ble fjernet i 2016 og at det også måtte gjelde for offshore som hatt tak på ordningen hele tiden. Med unntak av ett år midlertidig fritak under Korona.

Jeg har også sagt at det må settes inn en bunnlinje slik at vi ikke risikerer å havne tilbake der vi var fra 2008 til 2014.

Etter daværende regjering i 2016 fjernet taket for kystfarten, flagget flere rederier båtene sine om til NOR og ansatte norske sjøfolk igjen i denne farten for første gang på mange år.

De har også tatt inn mange nye lærlinger de siste årene.

Istedet for å sikre også denne delen av sjøfarten og fortsette den oppgående optimismen i dette segmentet, så valgte regjeringen å sette inn igjen taket for de to segmentene fra 01.01.2022 Noe som har ført til økte utgifter og stor bekymring for arbeidsplassen til de få norske sjøfolkene som er igjen i kystfarten.

Det er mange sjøfolk i kystfarten som har siden fjor høst gått med en stor klump i magen og fryktet for arbeidsplassen sin.

Jeg vil ikke tenke på hvilken jul de har hatt.

Dette er også et slag under beltestedet for norske redere, som gjerne vil ha norske sjøfolk, men som nå får økte lønnsutgifter som de får vanskeligheter med å forsvare.

Det jeg frykter nå vil skje, er en avskalling av norske sjøfolk igjen langs kysten.

Det blir flere spesielt østeuropeere, vi vil få en nærskipsfart langs kysten som vil bestå av meget få norske sjøfolk. Vi risikerer færre norske rederi og utenlandske rederi, spesielt Rederi i EU vil dominere langs kysten.

Dette er en utvikling jeg tror de færreste vil se skjer. Både på vegne av norske arbeidsplasser, men også med tanke på vår sårbare kyst og i en miljø eller militær krisesituasjon. Og som jeg er overrasket over, skjer i en regjering som SP sitter i.

Fanesaken til Senterpartiet har i alle år vært utkantene, vi skal hindre fraflytting og utskalling av utkantene, dette harmonerer dårlig med det vi ser her.

Jeg er fullt klar over at de ikke sitter alene i regjering. De har ikke statsråden i departementet.

Men jeg håper og ber de om, at de vil ta opp dette innad i regjeringen slik at taket på nettolønnsordningen blir fjernet i alle segment. Slik at den vil bestå og fungere best mulig for alle i sjøfarten. Sammen med Norske lønns og arbeidsvilkår som ikke sikrer de norske sjøfolkene som nå risikerer sine arbeidsplasser.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse