Annonse
Rasmus Rasmussen, Molde
Ytring
Rasmus Rasmussen, Molde
16 februar 2022 09:53
Del på Facebook
Møreaksen med bru over Julsundet. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen med bru over Julsundet. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sunnmørspostens redaktør blir i et leserinnlegg oppfordret til å endre oppfatning, etter å ha fremsnakket Møreaksen. Forfatteren av leserinnlegget sier at samferdselsministeren ble «forledet» til å hevde at regjeringen stod fast ved Møreaksen, og hevder at under vårsesjonen i Stortinget i fjor ble ikke Møreaksen banket gjennom, da den ikke fikk flertall, saken ble kun «lagt til protokoll».

Det er ikke bare Sunnmørspostens leder som her har en annen oppfatning enn forfatteren. På NRKs nettsider kan man lese at vegdirektør Ingrid Dahl Hovland la fram vegvesenets planer for investeringer de neste seks årene. Dette er vegvesenet sin praktiske oppfølging av Nasjonal transportplan (NTP) for 2022–2033, hvor samferdselsminister Jon Ivar Nygård deltok i framleggingen av gjennomføringsplanen. Her ble ny E39 Ålesund-Molde (Møreaksen) fremhevet som et like viktig og positivt prosjekt som Rog- og Hordfast, der fergefri E39 ble omtalt som «den nye Bergensbanen».

Forfatteren fortsetter på samme vis, og hevder at de tilleggsutredningene Statens vegvesen nylig fikk utført for Romsdalsaksen ikke er relevante, fordi Romsdalsaksen ikke har foreslått tunnelløsning. Forfatteren antyder det er opp til interesseorganisasjonen Romsdalsaksen AS å bestemme hvilke alternativer som skal utredes, hvilket det ikke er.

Romsdalsaksen ble også opprinnelig utredet med undersjøisk tunnel som alternativ, men ikke da Statens vegvesen foretok oppdaterte analyser. Avisen Tidens Krav «avslørte» dette, sammen med tendensiøse antydninger vedrørende ordfører Dahl i Molde. Disse grunnløse medieoppslagene i Tidens Krav har ikke vært annet enn en vel regissert gedigen bløff av «fake news», for å påvirke politikere og velgere rett foran siste Stortingsvalg. Statens vegvesen måtte derfor utrede Romsdalsaksen med tunnel enda en gang. De nye utredningene bekreftet i store trekk konklusjonene fra de opprinnelige analysene.

Forfatteren anklager også aktørene ved vegkontoret i Molde for å presse fram Møreaksen. Det er flere år siden vegvesenet ble omorganisert, det er nå utbyggingsavdelingen i Bergen som styrer dette. Men Molde synes stadig vekk å være en kjærkommen syndebukk, om enn uten grunn.

Forfatteren gjør seg feilaktig til talsmann for flertallet, og hevder at det bare er en minoritet her i fylket som ønsker Møreaksen. Faktum er det motsatte, over 62% av velgerne i fylket stemte på partier som ønsker Møreaksen. Stortingsvalget avgjør hvem som bestemmer – og folket har gitt flertall til de partiene som i sine programmer har prioritert å jobbe for Møreaksen. Seriøse partier står bak den politikken de har forpliktet seg til overfor sine velgere.

I samme stil hevder han at de fleste her i fylket vet at Møreaksen er sterkt underkalkulert. Det forfatteren burde vite er at de opprinnelige kalkylene anga en langt større kostnad. Etter press ble standard og hastigheter redusert, og kostnadene likeså. Da kom protestene om at den opprinnelige standarden var korrekt, og at kostnadsbesparelsene bare er midlertidige inntil nye utvidelser blir nødvendige. Er det dette forfatteren kaller underkalkulert? Generelle prisendringer vil dessuten også påvirke Romsdalsaksen.

Kalkylene for Møreaksen har vært gjenstand for ekstern gransking og godkjent av Vegdirektoratet. Nå gjenstår kun KS2, den høyeste form for kvalitetssikring for Finansdepartementet. Som eksempelvis helseforetakene og statlige oljeselskaper slipper.

Forfatteren går heller ikke av veien for egenhendig å underkjenne de geologiske ekspertene som sier at tunnelen under Romsdalsfjorden blir en av verdens sikreste. Han mener at tunnelen ligger i et av landets største risikoområde. Japan ligger i et adskillig farligere område, med langt hyppigere og svært kraftigere jordskjelv enn her. Der har man lang og god erfaring med undersjøiske tunneler.

Avslutningsvis forsøker forfatteren å så splid mellom Eksportveien E136 Ålesund – Dombås og Møreaksen E39 Ålesund – Molde. Det er det ingen grunn til, de kan godt bygges ut samtidig, med Nye Veier AS på Eksportveien og Statens vegvesen på Møreaksen. Nye Veier AS får sine egne bevilgninger, så prosjektene konkurrerer heller ikke finansielt med hverandre. Fergene bør parkeres snarest råd.

Forfatteren benytter seg hyppig av kjente metoder for manipulasjon og påvirkning, som feilaktig å gjøre seg til talsmann for flertallet og ubegrunnet diskreditering av faglige eksperter, slik som geologene fra NTNU, samt å spre konspirasjonstanker om vegvesenets ansatte i Molde. Og han forsøker å så splid mellom ulike samferdselsprosjekter på Sunnmøre og i Romsdal. Metodene gir assosiasjoner til en avgått, om enn svært motvillig, amerikansk president. Slikt må bekjempes, Gudmund Hernes har kalt det en omkamp om opplysningstiden.

 

Av: Rasmus Rasmussen, Molde

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 2 år siden
    Nei når Rasmussen er for eller mot noe så er det flertall😃
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Vidar Hölm I meningsmålingene fikk ingen av alternativene flertall. Ved Stortingsvalget stemte over 62% av velgerne på partier som ønsker Møreaksen, dvs. flertallet.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse