Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen
Ytring
25 februar 2022 11:44
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bjørn Jacobsen, fylkesleder Møre og Romsdal SV, gjør det foruroligende klart at SV mener det er umulig å utbedre E136 Eksportveien i Romsdalen samtidig som E39 Møreaksen utbygges. Like tydelig er det at SV ikke har noen som helst troverdig forklaring på hvorfor Nye Veier AS ikke kan arbeide på én veistrekning samtidig som Statens Vegvesen arbeider på en annen. Dette er to uavhengige foretak, hvor Nye Veier AS får sin egen investeringspott der de selv kan prioritere de ulike prosjektene i sin portefølje. Denne interne prioriteringen i Nye Veier har absolutt ingen føringer for de prosjekter Statens Vegvesen er tildelt. SV fortsetter likevel helt uten grunn å så splid mellom ulike vegprosjekter på Sunnmøre og i Romsdal.

SV hevder at det knapt er noen som vil ha eller bruke den undersjøiske tunnelen på Møreaksen, en tunnel som blir blant verdens sikreste. I de tvilsomme meningsmålingene utført på oppdrag av Møre uten Møreaksen (MuM), fikk ingen av alternativene flertall. I siste Stortingsvalg stemte over 62 % av velgerne på partier som ønsker Møreaksen. Det er det politiske flertallet som styrer demokratiet.

SV er imot å bygge en tunnel ute i havgapet, dit ingen skal, fortsatt ifølge fylkesleder i SV Bjørn Jacobsen. Gjelder dette også Nordøyvegen?

SVs fylkesleder holder så en varm forsvarstale for fergene, og begrunner det med hviletidsbestemmelsene lastebilsjåførene må etterleve. Å stenge en europaveg for absolutt all trafikk, og bare åpne den noen korte minutter 2–3 ganger i timen i beste fall, kun for at en liten gruppe yrkessjåfører skal bli tvunget til å ta en pause på en ferge, det er jo fullstendig meningsløst, eller greinalaust. Da er det langt bedre med en vei som kontinuerlig er åpen, også på høytidsdager, og hvor alle kan velge både hvor og når de eventuelt vil ta en pause, inklusive yrkessjåførene.

Jacobsen argumenter for at pengene heller bør brukes til vedlikehold av veiene isteden for bygging av nye. Møreaksen utgjør faktisk en del av disse veiene, den går helt fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde. Uten Møreaksen vil Møre og Romsdal Fylkeskommune måtte ta over regningen for fastlandssambandene til både Aukra og Midsund. Hvordan gir dette mer penger til vedlikehold av veiene her i vårt fylke?

Bjørn Jacobsen peker på en del trafikale problemer i Molde sentrum, som Retiro, Legrovik og Fannestranda. Disse problemene er ikke knyttet til Møreaksen, de finnes også i dag, og vil være like uløste med fortsatt ferge eller Romsdalsaksen.

Avslutningsvis fremhever SV turisttrafikken til Atlanterhavsveien og Trollstigen. Er det ikke en gigantisk sløsing å bruke så mange milliarder på en ny vei for å prioritere en liten gruppe turister på gjennomreise? Bygg heller en ny døgnåpen vei som tjener flertallet av de som faktisk krysser Romsdalsfjorden, de som jobber og bor i kystregionene lokalt. Slik formålet med fergefri E39 faktisk er.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jan Ove Skutvik · 2 år siden
    Knoll og Tott rider igjen....på sin sedvanlige MA hest.... ufortrødent og galant ,..uten å ta inn over seg tiden som har gått siden dette gigantomani prosjektet ble oppstartet for snart 30 år siden.....  HVORFOR skal man kjøre via øyene utenfor Molde...?  HVORFOR skal man dykke ned til 360 meter under havet ?   HVORFOR skal man kjøre omtrent 5 mil i tunell mellom Ålesund og nye fellesykehuset ?   HVORFOR skal en 60 tonn tung lastebil bruke LENGER tid mellom Ålesund og Molde enn han gjør i dag med ferge ? (inkludert 10 min ventetid OG fergereisen..)   HVORFOR kan man ikke ta innover seg at der finnes bedre løsninger...?  HVORFOR skal man sette i gang med ett prosjekt som gir ett så skremmende dårlig miljøregnskap ? og ikke inst....HVORDAN helt SPESIFIKT, skal dette være lønnsomt med 2300 biler i daglig trafikk...og HVORDAN skal dette kunne bidra i dette famøse "felles bo og arbeidsmarkedet"     Jeg bare spør....... 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Jan Ove Skutvik Man skal kjøre via Otrøya fordi det er den raskeste traséen for flertallet av de som faktisk krysser Romsdalsfjorden.

      Man kjører i tunnel under fjorden fordi flytebruer ikke er et reelt alternativ.

      Man kjører ikke fra Ålesund til fellessykehuset på Hjelset, med mindre man er lege (clustersamarbeid betyr at legene, ikke pasientene transporteres mellom sykehusene).

      Moderne lastebiler bruker ikke lengre tid fra Ålesund til Molde med Møreaksen enn de bruker med ferge i dag.

      Miljøregnskapet til Møreaksen er da minst like godt som eksempelvis miljøregnskapet til Follobanen?

      Møreaksen er blant de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene i NTP, og mer lønnsomt enn Romsdalsaksen.

      Møreaksen gir langt flere personer raskere vei til nærmeste by enn Romsdalsaksen. Hvis man mener at pendling mellom Kristiansund og Molde går greit med minst 1 times reisetid, så bør det også være greit mellom Ålesund og Molde med under 1 times reisetid.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lama Vik · 2 år siden
      @Jan Ove Skutvik Kvifor Møreaksen? Fordi ferjefri Romsdalsfjord skaper ein ny og framtidsretta region med halvert reisetid mellom byane på kvar side av fjorden. Om eg tastar inn strekninga Nørvasundet- KSU på gule sider havnar vi på 3 timar og 5 minutt, noko som gir ei gjennomsnittsfart på ca 50 km/t. Ser ein berre på Ålesund- Molde er vi nede på under 40 km/t. Dette viser potensialet: med dobla snittfart halverer ein reisetida. 

      KSU har hatt KRIFAST i 30 år og veit alt om kva fastsamband har hatt å seie for regionen. No er det på tide å bygge ein ny region!
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje G. Finnøy · 2 år siden
    Her serverer «Knoll og Tott» i kjent stil den ene syltynne bløffen etter den andre! Realismen med gigantomani omveien MA, dvs. en firefelts omvei gjennom milevis med tunneler og rett gjennom Molde by/Moldes bypakke, basert på en ÅDT mellom Vestnes og Molde på ca 2300 og en ÅDT mellom Molde og Otrøya på ca 4-500 er nå heldigvis så til de grader avkledd! MA er rett og slett en uønsket omvei som bare ett fåtall i fylket har behov for! Dvs. bare en liten del av de som krysser fjorden mellom Vestnes og Molde skal til/fra vest for Molde sentrum! Skal tro hvor mange felt en viss person forventer til byggefeltet sitt på Otrøya? Holder det med to felt dit, eller må det en firefelts byggefelt motorvei dit også? Til ettertanke  så opereres det med en ÅDT på ca 30000 ifbm. Blindheimstunnellen inn mot Moa i Ålesund! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Terje G. Finnøy Dine løgnaktige påstander er det ikke lenger noen som biter på – E39 er ikke for et fåtall. Og flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden får raskest vei om Otrøya.

      Hvorfor er du besatt av de reisende til Molde sentrum – tror du det er der folket bor? Hva forteller det deg at kun 40% av de som krysser Romsdalsfjorden passerer Røbekk, like øst for Årø flyplass?

      Du er så besatt av trafikkproblemene i Ålesund at du ikke tåler at tilsvarende problemer i Molde også må løses. Vel, løsninger for begge problemene er på planleggingsstadiet, og løsning av det ene utelukker ikke løsning av det andre.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje G. Finnøy · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Løgn.. vel, etter manges skjønn har «Knoll & Tott» tydeligvis ingen hemninger i så måte! Med adresse Romsdal og som dagpendler for aktuelle strekninger i en årrekke, dvs. strekningen Molde-Vestnes samt Ålesund-Vestnes, tror jeg det ligger helt andre motiv bak ønsket om en firefelts tunnel omvei via Tomrefjord, ut på  Ortenøya og videre rett gjennom Molde by/Moldes bypakke, enn de nå til de grader så avkledde og syltynne salgsargumentene som SVV, MA & Co febrilsk har funnet på og stadig  repeterer! Herunder også «Knoll & Tott» med sine repeterende svada påstander! Med MA  omveien har navlebeskuende egoisme  i fylket nådd nye høyder! Verken mer eller mindre! At flertallet i fylket foretrekker oversjøiske løsninger, fremfor en uforstandig omvei bestående samlet av milevis med tunneler/undersjøiske tunneler, evner tydeligvis verken «Knoll &Tott» eller SVV, MA & Co å ta innover seg! Dessverre!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Terje G. Finnøy Vi har referert til faglige utredninger, som du kaller svada. At du kaller Møreaksen for en omvei når den faktisk er det raskeste alternativet for flertallet sier det meste. Og du går heller ikke av veien for å feilaktig gjøre deg til talsmann for flertallet – et flertall som ved siste Stortingsvalg stemte på partiene som ØNSKER Møreaksen. Du faller i kategorien som er beskrevet her: 
      https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/112225-en-omkamp-om-opplysningstiden

      Siden du i en årrekke har dagpendlet den aktuelle strekningen, så bør det være et argument for at slik pendling vil øke når reisetiden blir betraktelig kortere, og gratis å passere når bompengeperioden er over.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse