Annonse
Arbeiderpartiet, Nils Kristen Sandtrøen og Elise Waagen
Ytring
Arbeiderpartiet, Nils Kristen Sandtrøen og Elise Waagen
29 mars 2022 13:51
Del på Facebook
Foto: Lise Åserud / NTB
Foto: Lise Åserud / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Buss- og trailersjåfører kan bli mangelvare i Norge, med store samfunnskonsekvenser. Vi kan ikke bare basere oss på at utenlandske sjåfører skal redde oss. I Europa antar bransjen at man mangler nær 400.000 trailersjåfører. Pandemiens ettervirkninger har forverret situasjonen. Krigen i Ukraina gjør utsiktene enda mer usikre. Hviterussiske og ukrainske sjåfører gjorde nemlig en større del av arbeidet på vegene våre før krigen startet.

Med praktiske, politiske grep, kan vi forebygge en mulig sjåførkrise i Norge. Mangel på lærere i tungbilutdanningen har svekket tallet på nye sjåfører. Derfor har Arbeiderpartiet og Senterpartiet nå fått med seg et bredt stortingsflertall på en viktig endring: Erfarne tungbilsjåfører med fagbrev skal få lære opp unge i faget, parallelt med at de tar den nødvendige pedagogikkutdanningen på deltid.

Annonse
Annonse

Faglærte elektrikere, tømrere og andre yrkesfagutdannede har lenge kunnet undervise på videregående samtidig med at de tar lærerutdanning. Tungbilfaget har derimot vært unntatt på grunn av særegne bestemmelser i trafikkopplæringsloven. Forskjellsbehandlingen har bidratt til stor mangel på tungbillærere. Nå gjør vi noe med det.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet har lenge hatt løfting av fagarbeideren og yrkesfagene som en kjernesak. Våre transport- og utdanningspolitikere har jobbet godt sammen fra første stund. Allerede i januar sørget Ola Borten Moe, minister for høyere utdanning og forskning, for at personer med fagbrev ved førstkommende opptak kan bli tatt inn på tungbillærerutdanningen, sammen med dem som har studiekompetanse. Utrolig nok hadde ikke dette vært mulig tidligere. Nå sørger vi for at erfarne, faglærte sjåfører i tillegg kan lære opp elever parallelt med egen lærerutdanning på deltid.

Annonse
Annonse

Verden sliter med mange kriser om dagen. Noen av dem rammer også Norge. Vi trenger ikke å påføre oss en sjåførkrise i tillegg. Spesielt ikke når en del av løsningen er sunn fornuft – og respekt for fagfolk.

Av:

Nils Kristen Sandtrøen, transportpolitisk talsperson (Ap)

Elise Waagen, utdanningspolitisk talsperson (Ap)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse