Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Lise Åserud / NTB
Foto: Lise Åserud / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Buss- og trailersjåfører kan bli mangelvare i Norge, med store samfunnskonsekvenser. Vi kan ikke bare basere oss på at utenlandske sjåfører skal redde oss. I Europa antar bransjen at man mangler nær 400.000 trailersjåfører. Pandemiens ettervirkninger har forverret situasjonen. Krigen i Ukraina gjør utsiktene enda mer usikre. Hviterussiske og ukrainske sjåfører gjorde nemlig en større del av arbeidet på vegene våre før krigen startet.

Med praktiske, politiske grep, kan vi forebygge en mulig sjåførkrise i Norge. Mangel på lærere i tungbilutdanningen har svekket tallet på nye sjåfører. Derfor har Arbeiderpartiet og Senterpartiet nå fått med seg et bredt stortingsflertall på en viktig endring: Erfarne tungbilsjåfører med fagbrev skal få lære opp unge i faget, parallelt med at de tar den nødvendige pedagogikkutdanningen på deltid.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Faglærte elektrikere, tømrere og andre yrkesfagutdannede har lenge kunnet undervise på videregående samtidig med at de tar lærerutdanning. Tungbilfaget har derimot vært unntatt på grunn av særegne bestemmelser i trafikkopplæringsloven. Forskjellsbehandlingen har bidratt til stor mangel på tungbillærere. Nå gjør vi noe med det.

Arbeiderpartiet og Senterpartiet har lenge hatt løfting av fagarbeideren og yrkesfagene som en kjernesak. Våre transport- og utdanningspolitikere har jobbet godt sammen fra første stund. Allerede i januar sørget Ola Borten Moe, minister for høyere utdanning og forskning, for at personer med fagbrev ved førstkommende opptak kan bli tatt inn på tungbillærerutdanningen, sammen med dem som har studiekompetanse. Utrolig nok hadde ikke dette vært mulig tidligere. Nå sørger vi for at erfarne, faglærte sjåfører i tillegg kan lære opp elever parallelt med egen lærerutdanning på deltid.

Annonse
Annonse

Verden sliter med mange kriser om dagen. Noen av dem rammer også Norge. Vi trenger ikke å påføre oss en sjåførkrise i tillegg. Spesielt ikke når en del av løsningen er sunn fornuft – og respekt for fagfolk.

Av:

Nils Kristen Sandtrøen, transportpolitisk talsperson (Ap)

Elise Waagen, utdanningspolitisk talsperson (Ap)

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse