Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
29 mars 2022 14:12
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Pr. dato er det kun heile strekninga Ålesund–Molde på ferjefri E39 som er grunnlag for ein bompengeproposisjon i NTP. Det er fakta og ikkje fake news.

Sjølv statsråden i ei mindretallsregjering må forholde seg til Stortinget, og det er relativt klart kva Stortinget har peika på i denne saka.

Annonse
Annonse

Derimot vert sjølvsagt Møreaksen skrinlagt. Ikkje ei kr får dette prosjektet i statsbudsjett framover, og no skal også Statsministeren stoppe slike prosjekt pga krigen i Ukraina og behovet for anna pengebruk.

Så er eg klar over at Statens vegvesen i sin komplette panikk for at Møreaksen forsvinn langt ned i ei skuff, forsøker kreative idear for å dele opp prosjektet.

Ikkje berre dele prosjektet, men utsette på ubestemt tid dei viktigaste strekningene frå Ålesund til Tresfjordbrua på E-136/39. Sjølve fjordkryssinga over Romsdalsfjorden er den strekninga mellom Ålesund og Molde som har lågast trafikktall, ca. 2300 bilar i døgnet.

Mellom Ålesund og Digerneset opp mot 15000 bilar i døgnet og vidare til Sjøholt ca. 7000 bilar i døgnet.

At Reistad som er tilsett konsulent av Møreaksen forkjemparane, er nok grunnlaget for at også han ser ut til å vere «sveiseblind» i saka.

Annonse
Annonse

Alle vi andre, forstår at ein må byggje veg der det er størst behov, og då startar ein på Ålesund til Tresfjordbrua.

At Sunnmøringane og resten av fylket er bekymra for at dei må betale for Møreaksen som dei ikkje trenger, er ikkje spesielt merkeleg.

Alf Reistad minkar ikkje akkurat den bekymringa, som aktiv tilsett konsulent som framsnakkar Møreaksen med slike innlegg.

Møre og Romsdal fylkeskommune har brukt 7,5 mill kr av skattebetalarane sine pengar inn i Møreaksen.

Eg stiller spørsmålet.

Dersom skattebetalarane sine pengar blir brukt til å finansiere lobbykonsulentar for å framsnakke Møreaksen, bør desse pengane krevjast attende øyeblikkeleg?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Frank Sve har vansker med å akseptere samferdselsministerens svar om bompenger på Møreaksen:
    «Eit berande prinsipp som departementet legg til grunn for bompengar i strekningsvise prosjekt er nytteprinsippet. I dette ligg det at det er dei som får nytte av eit prosjekt som skal betale for det. Som statsråd vil eg sørge for at ein ikkje betalar for nytte ein ikkje får. Ut frå dette er det vanleg å etablere fleire bomstasjonar i eit prosjekt, slik at ein berre betalar for den strekninga ein køyrer.

    Statens vegvesen planlegg at bomstasjonen for delstrekninga Ørskogfjellet-Vik i Vestnes kommune blir plassert mellom kryss på Ørskogfjellet og kryss på Vik. Slik vil trafikken som kjem frå Ørskogfjellet og skal følgje E136 mot Tresfjordbrua og Åndalsnes, ikkje betale i denne stasjonen. Denne løysinga gjer også at det vil vere mogleg å køyre bomfritt mellom Ørskogfjellet og Vik på dagens E39 og fv. 661.»

    Det er flott at Sve innrømmer at det er HELE Møreaksen fra Ålesund til Molde som om er grunnlag for en bompengeproposisjon i NTP. Da blir det ikke snakk om delstrekninger, som eksempelvis mellom Ålesund og Digerneset. HELE Møreaksen bygges, først de delstrekninger som er ferdig regulert.

    Statsministeren sier at det ikke er tid for å kaste inn ekstra milliarder. Det er ikke det samme som å stoppe de viktigste samferdselsprosjektene, slik som fergefri E39.

    Frank Sve vil kreve skattepengene tilbake for lobbyvirksomhet. Slik Ålesund kommune gjør for E136 Eksportveien?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Har Sve innrømt noe annet en at Møreaksen er uaktuelt å bygge?
      Ser at bompenger skal løse samferdselsprosjekt som ikke er samfunnsøkonomisk. 
      Merkelig at våre politikere ikke forstår hvor usosiale de faktisk er, som blir med og vedtar bompengepropesisjonen! 
      For hvem bygger vi nye veier?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Sve vil ikke innrømme at ingen betaler bompenger for veier de ikke benytter seg av. Men han synes å mene at dette bare gjelder Møreaksen, og at for bypakken Ålesund så har samferdselsministeren rett.

      Bompenger er ikke for samfunnsøkonomisk ulønnsomme prosjekter, det benyttes som finansieringsform uavhengig av samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

      Vi bygger nye veier for de som skal bruke de, og bompengene er med og finansierer en liten del av kostnaden. Resten betales av oss alle.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Hvorfor skal ikke resten av fylket være bekymret for at de betaler for bypakken i Ålesund, en trafikkløsning de ikke trenger? Er det fordi det ligger på Sunnmøre?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse