Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Erik Johansen / NTB
Foto: Erik Johansen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Problemet er ikke at lærerne i skolen er for dårlig. Problemet er at de ikke er mange nok, og at de ikke har tid nok til å gjøre jobben.

Tiden er overmoden for å rydde opp etter åtte år med Høyre i skolepolitikken. Og opprydningen er godt i gang, med kunnskapsminister Tonje Brenna i bresjen:

  • Vi gjennomgår nå prøver og krav til rapportering og dokumentasjon, slik at lærerne skal få mer tid til elevene og bruke mindre tid på byråkrati.
  • Vi sørger for at flere lærere kan ta etter- og videreutdanning i flere av skolens fag.
  • Vi dobler antall plasser på praktiske og estetiske fag fordi det er viktige for elevenes læring og mestring.
  • Vi starter arbeidet med en ungdomsskolereform for å gjøre skolen mer praktisk.
  • Og ikke minst: Vi stanser vi Høyres politikk for å «avskilte» erfarne lærere - som er et viktig steg for unngå alvorlig lærermangel.

Høyres Margret Hagerup er nå høyt på banen og sier mange foreldre er bekymra for at lærerne ikke har fordypning i fagene sine. Men under Høyre har det blitt rekordmange ukvalifiserte som underviser i norske klasserom.

Det har de uavhengige faktasjekkerne i Faktisk.no gått gjennom: I fjor konkluderte de med at det var klart flere ukvalifiserte lærere under Erna Solberg enn sist Arbeiderpartiet var i regjering, både når man ser på antall og når man ser på andel ukvalifiserte som underviser i klasserommene. Selv om det heldigvis har blitt flere lærere i skolen totalt sett, har det også blitt flere ukvalifiserte. Den utviklingen går i feil retning. Det er et problem for elevene.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Problemet er ikke at lærerne som er i skolen er for dårlig, som Høyre ser ut til å mene. Problemet er at de ikke er mange nok. Og problemet er at de ikke har nok tid til å gjøre jobben.

Det hjelper heller ikke på foreldrenes bekymring å la bakdøra i klasserommet stå åpen for vikarer uten lærerutdanning. Tvert imot må vi beholde de dyktige, erfarne lærerne. Vi ønsker ikke å tvinge erfarne lærere ut av klasserommet og tilbake på skolebenken for å at de skal kunne fortsette å gjøre i jobben sin.

Det står heller ikke veien for faglig påfyll og fordypning. Derfor sørger Støre-regjeringen at flere lærere skal få ta etter- og videreutdanning for å oppdatere seg faglig, og vi bruker 1,7 milliarder på dette bare i 2022.

For Arbeiderpartier det viktigste at læreren har tid til å være i klasserommet og til å se eleven og skape læring, utfoldelse og motivasjon. Vi mener at erfaring er verdifullt – også når det gjelder lærere. Og vi vil ha en skole med mindre pålagt byråkrati, og mer praktisk og aktiv læring.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse