Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Sundsbø, Molde
Ytring
04 mai 2022 10:06
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torsdag 21. april arrangerte Facebook-gruppen MuM ved Tovan en aksjon «Si nei til Møreaksen», i både Molde, Ålesund og Kristiansund.

I Molde kan vi i Romsdals Budstikke lese (krever abonnement) at mellom 200–300 møtte opp. På bildet RB illustrerer artikkelen med, kan vi – med godvilje – telle drøye 100 personer. Det betyr at over halvparten av de oppmøtte står utenfor bildet. Studerer en bildet nøyere kan en anslå at gjennomsnittsalderen på de frammøtte er nærmere pensjonsalderen – kanskje over. Dette gir vel et klart bilde på hvem som bryr seg om motaksjonen. Sannsynligvis er over halvparten av de frammøtte (som kanskje er imot Møreaksen) så gamle at de ikke engang selv får kjøre bil på Møreaksen når den står ferdig. Selv hevder de at flertallet i Møre og Romsdal er imot Møreaksen.

Annonse
Annonse

Selv gir Terje Tovan uttrykk for at han var fornøyd med frammøte (han kan jo ikke si noe annet). Han våger seg til å antyde at Plantasjen var en stor konkurrent. Plantasjen!!! Slå den. I mitt hode bekrefter det nok en gang at folket ikke bryr seg om Terje Tovan og hans påfunn MOT Møreaksen. Folk flest har nok avslørt alle Terje Tovan sine løgnaktige påstander.

Fra resultatet av den meget omtalte spørreundersøkelsen til MuM, inkluderer han de som svarte «Vet ikke» til fordel for Romsdalsaksen, altså mot Møreaksen.

Her er et par klipp fra en av Tovans påstander:

Illustrasjon

Her forsøker MuM – Terje Tovan - å late som om en bevilgning på 24 mrd. er til M&R fylke, og kan brukes på andre prosjekter i fylket. Samt at det påvirker Nye Veier sin pott for å bygge E136 Vestnes – Dombås. Dette er renspikket løgn.

Illustrasjon

Veien øst for fergeleiet må utbedres også med fortsatt ferge, og er ikke bare knyttet til Møreaksen. Vest for Molde går veien hovedsakelig i tunnel. Fra Julbøen der Mjåsundbrua kommer til fastlandet vest for Molde sentrum, består reguleringsplanforslaget av to tunneler på henholdsvis 1390 meter og 8380 meter, og en dagsone på 930 meter.

MuM og Tovan farer med løgn i sine kampanjer.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ellers registreres det at det blir mindre og mindre aktivitet på MuM-siden. Færre og færre kommenterer. Kun noen få – som f.eks. Terje Finnøy - som til stadighet serverer direkte feilinformasjon, som at med Møreaksen vil trafikken bli sluset rett gjennom Molde by.

Johannes Stig Ramsevik skriver i en kommentar på MuM-siden: «Det er mer enn merkelig at det skal være så jævla vanskelig for dere styrende å høre etter hva folk sier og vil. Det er vi som har valgt dere inn og det minste dere da kan gjøre er å høre på velgerne deres. Dersom dere ikke greier det, har dere i hvert fall ingenting i en regjering å gjøre.»

Det er jo nettopp velgerne de hører på. Under siste valg fikk partier som støtter Møreaksen over 62 % av stemmene. Da må de jo høre på dem, flertallet.

Bjørn Skar skriver: «Ja, her brukes alt og alle for å framsnakke denne trøstesløse, miljøfiendtlige, farlige og kostbare omveien som veldig få i M & R ser nytten av. Dette må være et uttrykk for at panikken brer seg.» En kan jo faktisk lure på hvor panikken brer seg.

Det er også registrert at MuM-gruppens leder – Terje Tovan – stadig endrer «strategi» etter hvert som «slagene» tapes, så kan en jo faktisk undres over hvordan han klarer å få så mange av medlemmene til fortsatt å støtte hans krumspring.

  • Først gikk Tovan til kamp for at Møreaksen burde legges utenom Molde – fra Julneset og via Gjendem, Aureosen, Tusten og Årø. Da var strekningen Julsundet – Otrøya – Vik ok. Tapt slag.
  • Så gikk Tovan til kamp for at fortsatt ferge var best, men med fergekai på Bolsønes, da han var imot lange dype tuneller. Tapt slag.
  • Deretter gikk han til kamp for Romsdalsaksen. Tapt slag.
  • Tovan forsto at fastlandsforbindelse for Otrøya og Gossen var viktig. Han gikk dermed til kamp for at disse kunne få fastlandsforbindelse via Gossen, og lanserte et forslag om en dyp og bratt ettløps-tunell. Tapt slag.
  • Nå har Tovan gått til kamp for at Møreaksen må skrinlegges til fordel for oppdatering av eksisterende veinett. (Høyst sannsynlig en tapt kamp, da penger ikke kan flyttes fra NTP til fylket.)

De fleste har nok avslørt MuM og Terje Tovan. De som har investert i deres prosjekter med penger, kan nok se langt etter gevinst. På MuM-siden ber de fortsatt om pengestøtte.

Senest i Romsdals Budstikke 2. mai sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård: – Det er ingen hemmelighet at vi kommer til å måtte være mye mer påholdne og tøffe i prioriteringene framover, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Men understreker at Møreaksen ligger fast (krever abonnement).

Jeg er blant alle som gleder oss på vegne av våre etterkommere som virkelig får oppleve nytten av Møreaksen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Alf Helge Fevaag · 2 år siden
    Morsom kar du Sundsbø! :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Alf Helge Fevaag Alltid hyggelig å glede andre – les også:
      https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/113252-terje-tovan-og-mums-lognaktige-aksjoner


  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Petter E. Olsen · 2 år siden
    " Under siste valg fikk partier som støtter Møreaksen over 62 % av stemmene." Denne blir bare mer komisk jo oftere den gjentas. Velgernes stemming ved Stortingsvalg avgjøres selvsagt ikke av lokale enkeltsaker som MA. Det må vi iallfall håpe.  Men en pekepinn om stemningen blant velgerne kan det jo likevel være at det partiet som ivrigst kjemper for MA og har stått for mest mistenkt konkelimonke i saken, ved valget gikk tilbake fra 3 til 1 stortingsrepresentant i Møre og Romsdal . . .
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Petter E. Olsen Du har gått glipp av poenget. Når velgerne stemmer inn politikerne fra de partiene som støtter Møreaksen, så er disse politikerne forpliktet av sitt partiprogram til å kjempe for Møreaksen. Løftebrudd er ikke et demokrati verdig, og vil bli straffet ved neste valg.

      Det er dessuten en selvmotsigelse å hevde at et parti har gått tilbake på grunn av denne saken, for så å hevde at velgernes stemmegiving ikke var påvirket av denne saken. Dette partiet er for øvrig nå det største partiet i Norge. Flertallet på Stortinget for de partiene som støtter Møreaksen har økt siden valget.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse